Bättre verkstadsresultat enligt Kontrollerad Bilverkstad
I kundenkäten är 72 procent av alla verkstadskunder mer än nöjda med verkstadens insatser. Detta är en förbättring med en procent jämfört med i fjol. Målet för 2008 är 75-80 procent nöjda kunder hos KBV-anslutna verkstäder. - Men det är glädjande att det pekar åt rätt håll hela tiden, säger Leif Fagerlund med tillägget att sett till regional nivå finns både större förbättringar men också försämringar Bästa region i landet är Kristianstad med över 80 procent nöjda kunder enligt det statistiskt fastställda undersökningsunderlaget, medan grannlänet/regionen Blekinge är sämst med knappt 60 procent nöjda kunder. Överlag är reparationskvaliteten mycket bra bland KBV-verkstäderna (d v s antalet tekniska fel är få), medan det brister inom administration och framför allt kommunikation med bilägaren. Leif Fagerlund berättar att det rör sig om fem fokusområden för KBV:s kundenkät - personalens förmåga att fastställa rätt åtgärdsbehov, prisinformation - att den sker enligt verkstadens reparationsvillkor, godkännande av tilläggsarbeten, begriplig beskrivning över utförda arbeten/åtgärder samt att priset/fakturan stämde överens med den prisinformation som lämnats innan arbetet påbörjats. Enkäten till sin helhet kommer att presenteras för branschen på MRF:s Servicemarknadsdag 13 november i Stockholm, då Leif Fagerlund kommer specifikt att tala kring ämnet konsumentmakt. Idag är cirka 780 mekaniska verkstäder frivilligt anslutna till KBV. Dessutom har drygt 110 verkstäder även gått in systemet för skadeverkstäder, Kontrollerad Skadeverkstad, KSV. Enligt Leif Fagerlund är sjösättandet av KSV tillsammans med en hårdare bearbetning av generalagenterna prioriterade områden under det närmaste verksamhetsåret. MRFs och Bil Swedens arbete med säkra reparationer påskyndar utvecklingen och införandet av KSV. För detta arbete har KBV tagit in tillfällig förstärkning av tre veteraner, nämligen Bengt Johansson, Tommy Bohman och Ingemar Olsson. Alla tre med ett långt förflutet inom Volvos servicemarknadsorganisation.