DHL satsar stort på Sprinter NGT
- Målet är att vi når en sänkning av vårt koldioxidutsläpp med 30 procent fram till 2020, säger Lars Jordahn, vd DHL Express Sverige. I november förra året visades för första gången på miljömässan i Stockholm Mercedes B-Klass anpassad för både gas- och b Mercedes-Benz ska leverera 55 Sprinter NGT biogasbilar till DHL Express i Sverige under 2008 och till och med februari 2009. De 55 bilarna ska köras vid DHLs kontor i hela landet. Fram till och med 2010 ska DHL Express Sverige ha uppemot 220 miljöfordon i drift. När pressen bjöds in och fick provköra kunde konstateras att Sprinter NGT kändes lika driftsäker som en dieseldriven Sprinter. Enda skillnaden var att fordonet blir tystare med gasdrift vilket naturligtvis är välkommet. Hur mycket kostar Sprinter NGT jämfört med den bensindrivna versionen av Sprinter? Jörg Himmelman är vd för Mercedes-Benz Sverige. - Omkring 25-30 000 kronor mer än den dieseldrivna Sprintern. Hur lång tid tar det att fylla en gastank jämfört med en dieseltank? - Några minuter så det tar lika lång tid som att fylla på bensin. Det är ingen speciell skillnad jämfört med att fylla på bensin. Pehr Hollerup är fleetansvarig vid Mercedes. Mercedes har tidigare gjort en satsning på en Sprinter med enbart gasdrift. - Fördelen med bivalent drift är att man når en större kundgrupp. Vi har gått från en stadsbil till ett fordon som kan användas i hela landet. Det är ett jättestort intresse för NGT Sprintern. Mercedes tillverkar tusen enheter per år. Mercedes i Sverige ville ha 600 bilar men fick bara runt 160 bilar för 2008. I våras sjösatte DHL och dess ägare Deutsche Post ett av näringslivets mest ambitiösa miljöprogram någonsin. GoGreen programmet går ut på att samtliga enheter inom koncernen, verksam i 220 länder och territorier, ska bidra till att sänka koncernens koldioxidutsläpp med drygt 30 procent per transport fram till år 2020 jämfört med dagens nivå. - Den globala utmaningen kan bara klaras om varje individ bidrar, säger Lars Jordahn. För att lyckas med det spelar en fokuserad övergång till fordon som drivs på alternativa drivmedel en avgörande roll. Mercedes-Benz bivalenta transportbil, Sprinter NGT utgör en av många viktiga pusselbitar för att nå målet. Förkortningen NGT står för Natural Gas Technology. Den bivalenta driften gör det möjligt att köra transportbilen både på biogas och vanlig bensin. På grund av svårigheter att få tag på biogas överallt har många transportörer tidigare tvingats avstå från biogasdrift för att vara säkra på att klara sin räckvidd. Med bivalent drift är detta problem borta. Miljövinsterna är stora; för varje liter diesel som förbränns tillförs atmosfären ett nettotillskott av tre kg CO2. Vid motsvarande sträcka körd på biogas tillförs atmosfären över huvud taget inget nettotillskott av CO2. Detta innebär för DHL Express Sverige att Sprinter NGT kommer att reducera utsläppen av CO2 med tre till fyra ton per år och bil, jämfört med de fordon som mönstras ut till förmån för biogasdrift. - DHL prioriterar miljöarbetet, där målet är att nå en sänkning av koldioxidutsläppen med 30 procent fram till 2020. Bolaget har tydliga angivna mål för att minska utsläppen för varje skickat paket, för varje ton transporterat gods och för varje nyttjad kvadratmeter i anläggningar av olika slag, säger Lars Jordahn, vd DHL Express Sverige. Inledningsvis ska utsläppen minska med tio procent fram till och med 2012. - Därefter ska utsläppen minska med 30 procent fram till 2020 och då jämfört med 2007 års nivåer. Vi samarbetar och stöder partners och kunder för att tillsammans minska miljöpåverkan. En viktig del är naturligtvis också att vi kan investera i en fordonsflotta som gör det möjligt att nå våra övergripande miljömål. säger Lars Jordahn. Sprinter NGT är särskilt lämpad för stadsmiljö, där de höga partikelhalterna i luften utgör ett tilltagande problem. Gasdriften minskar drastiskt utsläppen av hälsofarliga partiklar, som exempelvis svaveldioxid och sot, i jämförelse med en konventionell dieselmotor. Dessutom har Sprinter NGT tystare gång än motsvarande dieselmotor, något som blir allt viktigare i de tätbefolkade miljöer där buller utgör ett växande miljö- och hälsoproblem. - Vi är glada att vi genom att erbjuda ny teknik kan underlätta för globala transportörer med ett stort miljöansvar som DHL, att uppfylla sina egna miljömål, säger Jörg Himmelmann, vd Mercedes Benz Sverige. - Att en global aktör som DHL vänder sig till oss på Mercedes-Benz är ett bra bevis på att vi ligger i framkant när det gäller miljöteknik och miljövänliga transport- och logistiklösningar. DHLs övergripande miljöprogram omfattar även andra åtgärder. DHL investerar i utbildning och i ny teknik som underlättar miljömässig körning, vilket kan minska bränsleförbrukning med upp till tio procent. Genom att använda DHLs resurser smart och investera i nätverket minskas det totala antalet körda kilometer. DHL ruttplanerar med specialprogram som Tourdesign och förfogar över mätverktyg och rapporter för att hjälpa kunderna att fatta bra miljöbeslut. Bildtexter. 1. - Infrastrukturen för gasdrift finns i Sverige med ett redan utbyggt nät av gasstationer, säger Lars Jordahn, vd för DHL Express Sverige. 2. - Vi är glada att vi genom att erbjuda ny teknik kan underlätta för globala transportörer med ett stort miljöansvar som DHL, att uppfylla sina egna miljömål, säger Jörg Himmelmann, vd Mercedes Benz Sverige. 3. - Fördelen med bivalent drift är att man når en större kundgrupp. Vi har gått från en stadsbil till ett fordon som kan användas i hela landet. Det är ett jättestort intresse för NGT Sprintern Pehr Hollerup, fleetansvarig vid Mercedes. 4. När Sprinter NGT körs på biogas är den helt koldioxidneutral. Sprinter NGT köras på både gas och blyfri bensin, vilket föraren växlar mellan med ett enkelt knapptryck. 423 000 transportfordon Den senaste uppgiften på antalet transportfordon i Sverige är cirka 423 000 per 1 januari 2008. Siffran för 2007 var 401 000, vilket innebär en total tillväxt på cirka fem procent. Antalet personbilar var som jämförelse cirka 4 200 000 för 2007. 50 fler gasstationer i piplinen Nu ökar tillgången på biogas kraftigt under de närmaste åren. Fram till 2010 planeras drygt 50 fler tankställen. I Sverige finns det i dagsläget cirka 90 publika gasstationer som försörjer 15 500 gasfordon i Sverige och ytterligare 28 tankställen som förser tunga fordon med fordonsgas. i Sverige. De kommer att bli många fler. Fram till 2010 planeras drygt 50 fler tankställen. Bland annat planerar Eon Gas många tankstationer i Sverige. - Ja, nu lossnar det verkligen. Tillgången kommer att förbättras avsevärt, säger Helena Jansson, biogasansvarig vid Gasföreningen. Nya stationer kommer även att finnas i Gävle, Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Piteå och Luelå där det tidigare inte funnits stationer. Längst norrut finns sedan tidigare en gasstation i Boden. - Det har mest varit en koncentration till södra Sverige men nu sker en större spridning. I södra Sverige är det inga problem att köra på biogas medan det efter Uppsala är glesare, säger Helena Jansson. Bättre tillgång på gas ökar pluskontot för gasbilarna. Annat är att gasbilarna är billigare i drift. Fordonsgas kostar cirka 20 procent mindre än bensin och diesel. De som har en gasbil som tjänstebil får över 40 procent lägre förmånsvärde. Vid köp ingår en miljöbilspremie på 10 000 kronor. Gasbilägaren slipper trängselskatt, och kan boendeparkera gratis i många städer. Bildtext: Idag finns det 90 publika mackar och ytterligare 28 tankställen som förser tunga fordon med fordonsgas. Fram till år 2010 planeras ytterligare ett 50-tal gasstationer