Biltillverkarna drar åt service-skruven
Det sker bland annat genom så kallade tilläggsgarantier där vissa typer av service och reparationer måste utföras på märkesverkstaden för att garantin ska gälla. Det senaste exemplet på hur man ska behålla kunderna på märkesverkstaden svarar Volvo Personvagnar för. Med nya Volvo XC60 lanseras ett helt nytt servicekoncept på den svenska bilmarknaden. Fri service i 4 år/12 000 mil. Bilägaren får också en personlig servicetekniker, en helt egen serviceportal på Internet, personlig telefonsupport 24 timmar om dygnet 365 dagar om året, möjlighet att boka cykel och schemalägga service hos sin personlige servicetekniker och mycket mer. "Vi kommer att erbjuda en mängd tjänster, allt från att beställa tvätt av bilen till en totallösning med schemalagd hämtning och lämning av bilen i samband med service. Volvo XC60-ägaren får en helt egen sida på Internet kopplad till bilens registreringsnummer där han eller hon kan skräddarsy sin egen servicelösning.", heter det från Volvo PV. En rad olika extratjänster kan också bokas, från tvätt till byte av hjul. Säg den bilägare som vill missa det. Dessutom kommer Volvo Lean Service att introduceras. Det kallas för Volvos kundomsorgsrevolution och omfattar "morgondagens verkstäder" som också kommer att införas stegvis från i höst i Volvohandeln. Det kommer bland annat att omfatta service medan man väntar och reparationer som ska ske på kortare tid än hittills. Faller detta väl ut kommer Volvo Personvagnar att gå vidare med det även till övriga Volvoköpare, inte enbart i Sverige utan i hela Norden. Med smarta erbjudanden kan man alltså helt lagligt kringgå tankarna med EU:s gruppundantag och behålla sin bilkunder längre tid på märkesverkstaden.