Miljödebatten ger ökad försäljning av dubbfria vinterdäck
Störst är ökningen i norra Sverige med drygt 70 procent fler sålda friktionsdäck. - Miljödebatten har snabbt fått genomslag. Allt fler väljer dubbfria vinterdäck för att det minskar bensinförbrukningen och buller, och dessutom bidrar till mindre dammpartiklar i luften, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental. - Och nu när vi kommit en bit i årets vinterdäcksförsäljning ser vi samma kraftiga ökningar på friktionsdäck, både nordiska och europeiska, och motsvarande minskning på dubbdäck, säger Mattias Palmgren. Continental är en av marknadsledarna inom vinterdäck i Sverige, och inför vinterdäcksäsongen hösten 2007 genomförde Continental en Synovateundersökning) som visade att majoriteten av de svenska bilisterna var beredda att byta till dubbfria vinterdäck. Som anledning angav de flesta miljöskäl. - De svenska bilisterna bryr sig mer om miljön i dag. Och det gäller även valet av vinterdäck, säger Mattias Palmgren. Samtidigt har friktionsdäcken blivit mycket säkrare. Sammantaget verkar de två faktorerna bidra till att det nu tydligt slår igenom i försäljningsstatistiken, enligt Palmgren. - De nya friktionsdäcken för nordiskt klimat har blivit så säkra att dubbfritt nu är ett säkert alternativ, även för norrländska vintervägar. Och ser man till statistiken så verkar bilisterna i norra Sverige tagit fasta på det. Men, på blankis finns det fortfarande inget säkrare än att köra dubbat, säger Mattias Palmgren. Totala siffror för Continentals vinterdäcksförsäljning 2007: Störst var ökningen i Norrland, med 72 procent fler sålda dubbfria däck. I Götaland ökade försäljningen av friktionsdäck med 51 procent och i Svealand med 28 procent. I storstäderna kan två tredjedelar tänka sig att byta. Hela 70 procent av dessa anger miljömässiga skäl som den viktigaste faktorn till varför man skulle byta till dubbfritt. Av de som inte kan tänka sig att byta till dubbfritt, har över 70 procent angett säkerhetsrelaterade skäl. Undersökningen genomfördes av Synovate på uppdrag av Continental. Målgrupp för undersökningen var den svenska allmänheten 16 år och äldre som äger en bil. Sammanlagt genomfördes 1.110 intervjuer under perioden 24 september tom 2 oktober 2007.