Skåda - en Superb Skoda!
Motorpalleten omfattar tre bensinare från 112 till 260 hk, tre dieslar från 105 till 170 hk. Här kör vi den starkaste diesel som är commonrail laddad och ger 350 Nm redan vid 1750 varv. Den är kopplad till en DSG automatväxelåda med sex växlar. De båda enheterna trivs utmärkt tillsammans och ger kraft samt dynamik i körningen. Fram sitter vi ergonomiskt utmärkt i en förarmiljö som förmedlar kvalité. Bak sitter man som utvalda diplomater eller statsmän. Baksätet är generöst med svårslaget benutrymmet för klassen. Vi rullar igång, "diplomaterna" bak åker villsamt, få yttre ljud stör i kupén, fjädringen är väl avstämt och färden allmänt komfortabel. Rymlig kupé innebär också en lång hjulbas (avstånd mellan hjulaxlarna). Det för med att Superben känns något tung när vi pressar den genom kurvor eller gör snabba spårbyten. Se det som en notering, inte som ett problem. Oavsett om du är diplomat eller barnfamilj erbjuder Skoda Superb ett mycket generöst bagageutrymme. Sämre blir det knappast av att bakluckan via knapptryck kan öppnas i två sektioner, dels som vanlig sedan, dels som halvkombi med gapande stor lastöppning. Vem är då tilltänkt köpare av nya Skoda Superb? Den svenska Skodaimportören vill sikta in sig på tjänstebilssektorn och fånga de kunder man aldrig kammade hen med den förra generationen Skoda. Instegsversionen med 1,4 TSI motor och 125 hk är tillgänglig för 209 000 kronor, värstingen med V6-motor på 260 hk och fyrhjulsdrift landar 330 000 kronor. Värt att notera är också att nya Superben kommer som kombiversion 2010.