Volkswagen Golf VI - i diskret ny form
Valet är naturligtvis avsiktligt. Man ändrar inte formen radikalt på en vinnare, och om, så gör man det diskret. Följaktligen känner vi igen grunddragen från Golf femman. Den “nya" karossen har fått en bredare skuldersektion. Det innebär att taksektionen vilar på en markerad svängd linje som sträcker sig från bilens strålkastare till bakljusen. Såväl frontens som baspartiets ljusarrangemang harmonierar med "karaktärslinjen" och ger bilen ett bredare intryck. På plats i bilen noterar jag att ratt och instrument är nya, hämtade från Passat CC. Mittkonsolen har fått ny design och några kromdetaljer har tillkommit. Motorprogrammet till nya Golf är brett och omfattar tre bensinmotorer och två dieslar. Båda dieslarna har commonrailinsprutning, den starkaste ger 140 hästar den mindre 110 hästar och har ett CO2 värde på låga 129 g/km. Här provkör vi två av bensinvarianterna, både krympta till 1,4 liter via downsizing. Vi börjar med den starkaste motorn på 160 hästar som med stöd av turbo och kompressor sprider kraften över ett brett register. Förarstolen ger perfekt stadga och komfort, den sexväxlade lådan matchar väl motorn och körning känns rakt igenom smidig. Sämre blir det knappast av ett stabilt chassi och fint balanserad hjulupphängning. Vi noterar också att ljudnivån är låg i kupén. En speciell tätning i vindrutan, nya tätningar för fönster och dörrar med mera har minskat buller och vindbrus påtagligt. Golfs förväntade volymmotor är på 122 hästar, med turbo men utan kompressor. Precis som storebror svarar den från 1500 varv och ger något mindre kraft på papperet. Men faktum är att vi spontant inte upplever någon skillnad på motorena, den svagare motorn känns väl så smidig. DSG-låda finns som tillval och ersätter tidigare automatlåda. Växlar smidiga samt pressar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Bildtext: Bildtext: