23948sdkhjf

Audi A3 Cabriolet: Körglad rackare för lämpligt klimat

Volvo och Saab tillsammans med Renault, Peugeot och Citroën är de bilmärken som har flest fel. Minst antal fel har de asiatiska bilarna.

Men varför inte drömma de närmaste månaderna och se våren an. Audi 3 Cabriolet är rätt och slätt en cabrioletversion av A3. Det betyder samma bottenplatta, snarlik chassisättning, drivlina och kaross. Skiljer gör framförallt det nedfällbara tygtaket, som dessutom skall inrymmas i bagageutrymmet. Det innebär minskad bagagevolym, dock inte lika påtagligt som om taket skulle vara i plåtsektioner. Fram sitter i alldeles utmärkt i ergonomiskt riktiga stolar med flera möjliga inställningar. Med ett handgrepp förs stolarna framåt på skenor och vips har man tillgång till baksäten. Väl på plats bak överraskas vi av ett relativt hyfsat utrymme för ben och knä. A3 Cabriolet är en körglad liten rackare. Den direktinsprutade turboladdade motorn ger rapp respons från låga varv och är matchad med en smidig sexväxlad låda. Standardbilar som genom avsågat plåttak förvandlats till cabrioletter tappar ofta vrid- styvheten i karossen. Det innebär en svajig känsla vid undan- manöver och i högre hastighet -–men icke A3 Cabriolet. Audin känns ovanligt stabil i karossen när vi pressar den genom tajta kurvor eller gör snabba spårbyten. Så till tygsufletten som fälls på drygt tio sekunder, en manöver som dessutom kan genomföras när bilen rullar i hastighet upp till 30km/tim. Med vindskydd på plats är färden angenäm även i högre motorvägsfart Med taket på är det naturligtvis tystare i kupén. Få ljud från vägbrus och annat tränger in.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109