Camaro Cup får Bilsportens Miljöpris
Mullriga, stora bilar med V8-motorer är något av symbol för bilens negativa miljöroll. Men inte i Camaro Cup, en av Svenska Bilsportförbundets racingklasser. Samtliga deltagare har byggt om sina tävlingsbilar för att kunna tanka etanol, och för det får förarföreningen Bilsportens Miljöpris. - Vi har jobbat jättehårt med det här, och det har kostat en hel del. Men det har det varit värt, säger Anders Brofalk, ordförande i Camaro Cup Förarförening. I år har det som max varit 30 bilar till start av den Chevrolet Camaro-modell som togs fram 1999. - Alla sa att det inte gick att förena förgasare, etanol och katalysator. Klart det gör, och vi är verkligen både stolta och glada över att få priset, säger Anders Brofalk, ordförande i Camaro Cup. Svenska Bilsportförbundet (SBF) arbetar aktivt med att komma bort från fossila bränslen, med målet att redan 2011 använda det endast i 50 procent av tävlingsfordonen. - Det är inte många mil en tävlingsbil rullar, men att en hel tävlingsklass kör till 100 procent på etanol är oerhört positivt. Att SBF driver de här frågorna konsekvent och framgångsrikt, är ett bra steg, säger Christoffer Widegren på föreningen Gröna Bilister. Juryns motivering till att Camaro Cup Förarförening erhåller Bilsportens Miljöpris 2008 är: "Årets pris tilldelas Camaro Cup förarförening för deras engagerade arbete med att utveckla Camaro Cup till en miljöanpassad bilklass. Camaro Cup förarförening har under många år arbetat för att komma bort från fossila bränslen i sin bilklass och övergå till kretsloppsbränslen. Förarföreningen har med egna medel arbetat för att minska utsläppen genom alternativa bränslen och utveckling av katalysatorer anpassade för de speciella motorer som används i klassen. De amerikanska storblocksmotorbilarna har varit en symbol för bilens negativa miljöroll. Därför är det speciellt roligt att den bilklassen har blivit en föregångare i miljöarbetet inom bilsporten." Bilsportens Miljöpris instiftades förra året och delades då ut till Malte Sandberg och Rolf Linde, Växjö, för deras framgångsrika arbete med "den gula Saaben". Också den ombyggd för etanol och en vinnande bil på elitnivå i Rally.