Subaru Forester 2.0
Forester introducerades 1997. 2002 presenterades den andra generationen och i våras presenterades den tredje generationen. Nya Forester har vuxit, axel-avståndet har ökats med en decimeter och kupén har blivit rejält mycket rymligare. Ett bra grepp för nu sitter man riktigt bra, även i baksätet. Karossen har vuxit men totallängden har endast ökat med 75 mm medan kupéutrymmet förlängts med hela 205 mm. Tillsammans med en ökning med 65 mm på bredden och 45 på höjden har utrymmet för förare och passagerare blivit avsevärt större och komfortablare. Den nya Forestern har fått en riktigt snygg exteriör med den typen av kraftfullt utseende som SUV-ägare gillar. Komforten är mycket bra, förarstolen har många inställningsmöjligheter och instrument och reglage är väl placerade. Det finns också gott om fack och andra finesser. Motorn är på 2.0 liter och har en effekt på 150 hästar vid 6 000 v/min. Det maximala vridmomentet är 196 Nm vid 3 200 v/min. 0 till 100 km/tim går på 11 sekunder och toppfarten anges till 184 km/tim. Drivlinan är mycket väl synkroniserad och bra fungerande hjulupphängning ger bra körglädje. Subarus fina fyrhjulsdrift är förstås också ett extra plus. Det är väl sörjt för säkerheten. Höghållfast stål har använts i stor utsträckning vilket även bidragit till ökad vridstyvhet hos karossen. Kupén är utrustad med såväl fram- som sidokrockkuddar samt krockgardiner. Nackskydden är också konstruerade för att förhindra whiplash-skador. En ytterligare säkerhetsdetalj är konstruktionen av pedalstället som förhindrar att pedalerna trycks in i fotutrymmet vid en frontalkollision. Bensinversionen av nya Forester går att få i tre versioner, 2.0X, 2.0XS och 2.0 XE som anger ut-rustningsnivå. Det går också att få automatlåda, sportshift. Priserna startar på 234 900 kronor.