Klassresan fortsätter för Skoda Octavia
Första Octavia kom 1998, var betydligt billigare än Golf, generation två kom 2004 och nu är det dags för en uppdatering som omfattar mer än bara facelift. Exteriört handlat det om ny front vars linjer har släktskap med nya Skoda Suberp. De nya större strålkastarna ger även möjlighet till kurvljus med Xenon. Bakpartiet är modifierat med linjer från Octavia RS. Inne i bilen noterar vi ny utformning av ratt, instrumentpanel samt luftkonditioneringsreglage. Därtill ny elegant dekor på dörrar och mittkonsol. Klädsel väljs utifrån utrustningsnivå. Den omfattande motorpalletten kompletteras med 1,4 liters TSI-motor. De turboladdade 1,4- och 1,8-liters bensinmotorerna kan kombineras med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, DSG På plats i Tjeckien öppnar vi upp med att provköra Octavia TDI med två liters diesel på 140 hk. Förarsätet erbjuder mycket god sittkomfort med betoning på ergonomi – vilsamt för lår, säte svank och rygg. Grepp om ratt och växelspak (sexväxlad manuell låda) ligger fint i händerna. Motorn svarar från låga varv och hänger med långt över aktuella fartbegränsningar. Vi byter till sexväxlad DSG automat. De båda enheterna trivs utmärkt tillsammans och ger ytterligare kraft, dynamik samt bränslebesparning i körningen. Octavias chassi och fjädringsvägar förmedlar stabilitet samt följsamhet, men med 17 tums hjul och lågprofildäck upplevs fjädringen som stum. Vi växlar över till Octavia med den nya TSI-motorn på 122 hästar, här med manuell sexväxlad låda. Motorn ger kraft från låga varv 1500 varv och en bra bit upp i registret. I högre hastigheter krävs nedväxling för att hämta hem momentet. Två vuxna av normallängd sitter bra i baksätet, med godkänt utrymme för ben och knä. Under färden noteras också att få ljud tränger in i kupén. Det är komfortabelt tyst. Bagageutrymmet är generöst tilltaget.