Mer än varannan ny bil i Trollhättan är en miljöbil
– Miljöbilsregistreringarna fortsätter att nå rekordnivåer och ökar över hela landet trots att totalmarknaden sjunker, säger Bertil Moldén vd BIL Sweden. – Därför är politikernas förslag om indragna stimulanser för miljöbilsköpare under 2009 mycket olyckligt. Särskilt som de införs i ett läge när marknaden snarast borde stimuleras. Vi behöver stabila spelregler som inte ändras i förtid. Inte minst med tanke på miljön, säger Bertil Moldén. Stockholms län har den högsta miljöbilsandelen i landet. Under januari-oktober i år var 38,0% av alla nyregistreringar i länet miljöbilar. På andra plats kom Västra Götalands län med 36,5% miljöbilar, följt av Östergötland med 34,5%, Gotland med 33,1% och Blekinge län med 33,0%. Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen under januari-oktober i år var 32,7% jämfört med 16,5% samma period förra året. Miljöbilsstatistiken per län har också delats upp per typ av miljöbil. I Stockholms län var 75,9% av de nyregistrerade miljöbilarna under januari-oktober i år etanolbilar (E85), 9,1% var dieseldrivna bilar med CO2-utsläpp på max 120 g/km, 7,5% var bensinbilar med CO2-utsläpp på max 120 g/km, 6,6% var hybridbilar och 0,9% var gasbilar. Trollhättans kommun är den kommun i landet som har den högsta miljöbilsandelen med 52,9% miljöbilar av de totala nyregistreringarna i kommunen under de tio första månaderna i år. På andra plats kom Nybro kommun med 50,6% och på tredje plats Härryda kommun 46,5%. Av storstadskommunerna hade Stockholms kommun en miljöbilsandel på 42,1%, Göteborgs kommun 41,9% och Malmö 28,5%. Den högsta dieselandelen under jan-okt i år hade Jämtlands län med 49,8% dieslar av de totala nyregistreringarna i länet. Den näst högsta dieselandelen hade Västerbottens län med 46,2%, följt av Dalarna med 44,5%, Norrbotten med 44,0% och Västernorrlands län med 42,8%. Riksgenomsnittet för dieselandelen var 36,0% under de tio första månaderna jämfört med 31,3% samma period förra året.