23948sdkhjf

Taxibolag samlar kvitton - lämnar räkning för högre etanolpris

Sveriges tre största taxibolag vill fortsätta att köra sina etanolbilar på "rätt" bränsle men kan inte godta att den som gör rätt för sig ska drabbas av högre kostnader. Därför sammanställer nu Taxi 020, Taxi Kurir och Taxi Stockholm merkostnaderna för att köra på etanol, med målet att regeringen ska ta räkningen.

– En taxibil rullar över 10 000 mil om året, så den dyrare etanolen blir snabbt en nota på många miljoner. Det bör varken vi eller våra kunder bör betala - riksdag och regering har slagit fast att det ska löna sig att göra rätt. Därför kommer vi att lämna in en redovisning av våra merkostnader till finansminister Anders Borg och förutsätter att vi får dem ersatta, säger Mikael Andersson, vd på Taxi Stockholm. Bensinbolagen har i dagarna höjt etanolpriset med 90 öre per liter, samtidigt som bensinen blivit över två kronor billigare de senaste månaderna. Man tjänar därmed långt över en krona milen på att köra sin etanolbil på bensin. – Vi uppmanar våra åkare att fortsatt tanka etanol, men jag förstår om de tvekar när de sparar en hundring eller mer om dagen på att tanka bensin. Det är en prispolitik som är helt uppåt väggarna, säger Bengt Erkki, Vd för TaxiKurir i Stockholm. I regeringens budgetproposition för 2009 anges att som mål att "användningen av biodrivmedel ska kunna öka snabbt och till lägre kostnader". Också tidigare har såväl den nuvarande som föregående regering varit tydliga med att det ska löna sig att tanka förnybara drivmedel. Etanol E85 minskar klimatpåverkan med 56 procent jämfört med bensin, enligt Vägverket och Naturvårdsverket. - Vi är uppe i 40 procent miljöbilar och hade uppfattat att regeringen vill gynna företag som har miljöansvar som en del av sin affärsidé, men nu straffas vi istället. Inte bara vårt miljöarbete utan hela regeringens trovärdighet står på spel om de låter

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063