EU hjälper bilindustrin men kräver motprestationer
Den globala finanskrisen har redan drabbat flera europeiska banker. Nu slår den mot EU:s bilindustri, världens största fordonstillverkare. Bilförsäljningen har sjunkit drastiskt och tvingar biltillverkarna att skära ner sin produktion och korrigera sina vinstprognoser neråt. En rad tyska och franska fabriker har tillfälligt stängts på grund av oron för att EU är på väg mot en recession. Mot bakgrund av de ekonomiska problemen ser EU-kommissionen över sin strategi för bilbranschen. Kommissionen har hållit en konferens i Bryssel. Konferensen anordnas samtidigt som EU diskuterar lagstiftning för att sänka bilarnas koldioxidutsläpp med en femtedel – till 130g/km fram till 2012. Deltagarna enades om målet att utveckla miljövänliga bilar så att man både bromsar den globala uppvärmningen och bevarar branschens konkurrenskraft. Det kommer nu att tillsättas en arbetsgrupp som ska jobba för miljövänliga bilar. Biltrafiken står för runt 12 procent av koldioxidutsläppen. Deltagarna i konferensen var överens om att ansträngningarna att minska ut- släppen måste inriktas inte bara på bilar utan också på bränsle, bil-förare och vägar. Forskningen bör koncentrera sig på den teknik som lovar mest, exempelvis hybrid-, el- och vätgasbilar. Redan 2007 utarbetade EU-ommissionen en omfattande strategi för bilindustrin. Syftet är att minska den administrativa bördan, göra det lättare för bilindustrin att komma in på utomeuropeiska marknader, främja innovation genom forskning och sörja för säkrare transporter. Som bekant har biltillverkarna pressat EU att ge dem ett lån på 40 miljarder euro för att utveckla miljövänligare fordon. Idén fick stöd från EU-håll när USA nyligen beviljade den amerikanska bil-industrin 20 miljarder euro (25 miljarder US-dollar) i lågräntelån för finansieringen av mer bränslesnåla bilar. EU-lånet till biltillverkarna hoppas nu Kommissionen ska leda till att inte någon sätter sig emot det nya klimatpaketet. Gränsvärdena för bilutsläppen är ett led i det klimatpaket som EU vill få igenom i slutet av året. Kommissionen har uppmanat EU-länderna att inte låta paketet falla offer för den ekonomiska avmattningen. Bilbranschen är en viktig indikator för den europeiska ekonomin och står för runt 3 procent av BNP och 7,5 procent av all tillverkningsindustri. Biltillverkarna inom EU sysselsätter drygt två miljoner människor direkt och ytterligare minst åtta miljoner indirekt.