23948sdkhjf

Nya Scirocco håller täten även på banan

Flankerade av hällande kallt ösregn och skånsk förvinter befinner vi oss på Sturup Raceway, öster om Malmö. Uppgiften är att premiärköra nya Volkswagen Scirocco på bana.

På plats finns även den svenske racingföraren Jimmy Johansson med sin 325 hästkrafter starka racingversionen av nya Scirocco.


Så mycket pulver under huven har inte de standarversioner vi ska ratta på banan. På den svenska marknaden erbjuds Scirocco med två överladdade direktinsprutade bensinmotorer på 160 respektive 200 hästar.


Nya Scirocco bär med sig gener från ursprungsmodellen, som kom 1974, alltså för 34 år sedan. Totalt såldes 800 000 bilar, varav 3700 i Sverige, fram till produktionen slutade 1992.


Den nya Sciroccon är en sportbil som klarar att användas årets alla dagar. Och precis som för föregångaren, enligt Volkswagen, till ett överkomligt pris.


Den nya versionen är klart rymligare och bygger naturligtvis på modern teknik. Längre tak och tvärt slutande baklucka ger utrymme. Motorerna är bränslesnåla och ger låga emissioner. Spotrchassi är standard och kan kompletteras med adaptiva stötdämpare. DSG- växellåda med dubbla kopplingar betyder snabba växlingar och lägre förbrukning, jämfört med manuella växellådor.


Vi sätter oss bakom ratten på en 200 hästars Scirocco med sexväxlad DSG-låda. Förarställningen är utmärkt och vi känner snart att vi är ett med bilen. Regnet öser ner och blötlägger asfalten på banan.


Vi accelererar iväg längs raksträcka, låter DSG-lådan sköta växlande, punktbromsar inför kurvor, väljer spår, gasar och pressar igenom bilen och accelererar igen inför nästa racksträcka - varv efter varv. Med stöd av ett välbalanserat chassi är Sciroccon tryggt understyrd och antisladdsystemet förhindrar att bakvagnen spårar ut i böjarna. Att däcken ibland tappar greppet beror i stor utsträckning på det blöta underlaget.


Vi byter till 160 hästars Sciroccon, som är något tamare, men i princip gör lika bra ifrån sig på banan.


Men allra bäst går naturligtvis Jimmy Johanssons Scirocco GT24. Vi åker några snabba varv på banan med honom och den racinganpassade 325 hästars Sciroccon. Efteråt står det klart varför just den här bilen var med i ett team som tog hem dubbelseger på klassiska 24-timmars på Nürburgring i våras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094