23948sdkhjf

Den senaste säkerhetstekniken får premiär i nya Mercedes-Benz E-klass

Trots att Mercedes-Benz nya E-klass får premiär först på Geneve-salongen i vår har den tyska tillverkaren släppt lite på informationen om vilka säkerhetssystem som kommer att finnas i den nya modellen.

Motor-Magasinet har varit i Tyskland och tittat närmare på den nya säkerhetstekniken. Det kan direkt konstateras att det är imponerande teknik som lanseras. Mercedes-Benz har satsat på att förse den nya modellen med så många säkerhetsfunktioner som är möjligt för att ge föraren en så trygg körning som tänkas kan. Mercedes-Benz introducerar ett dussin nya eller modifierade säkerhetssystem. Det rör sig om intelligenta och sofistikerade system. Bland de nya systemen finns ett adaptivt strålkastarsystem som inte bara ger bättre ljus utan som också automatiskt bländar av vid möte eller när man kommer ikapp en bil framför. Hjärtat i systemet är en liten kamera som sitter på insidan av vindrutan. Kameran sänder var 40:e sekund information vilken styr ned- eller uppbländning. Det så kallade Night View Assist-systemet har också uppdaterats av Mercedes-Benz. Den andra generationen av systemet har fått en speciell fotgängarfunktion som innebär att så fort en fotgängare fångas upp av den infraröda ljusstrålen, så visas det på displayen på instrumentbrädan. Lane Keeping Assist är ett system som varnar föraren så fort denne kommer utanför de vita linjerna i vägbanan. Med hjälp av små kameror håller systemet reda på att bilen befinner sig inom linjerna i sin fil. Går bilen över linjerna börjar det skaka i ratten och föraren blir uppmärksammad på att bilen är på väg ut ur filen. Till sin hjälp har föraren då också systemet Blind Spot Assist. Med hjälp av kameror upptäcks bilar som kommer bakifrån i ytter- eller innerfilen. Små ljustringlar i ytterbackspeglarna börjar då blinka rött och en signal hörs. Smart vid till exempel snabb motorvägskörning då risken minimeras att föraren ska byta fil utan att se att det kommer en bil i andra filen. Systemet Attention Assist hjälper att varna föraren när denne blir för trött. Undersökningar har visat att det tydligaste tecknet på att en förare börjar bli trött är att denne börjar göra omotiverade rattrörelser. Föraren slutar att hålla sitt spår, glider ut åt sidan och korrigerar sedan detta med snabba rattrörelser. Systemet känner av detta och varnar på instrumentbrädan, till exempel genom att uppmana föraren att ta en paus. Naturligtvis får nya E-klass även de senaste versionerna av Pre-safe som bland annat sträcker bilbältena vid risk för kollision och som ger nödbromshjälp. Radarsystemet Distronic varna för när bilen alltför hastigt kommer upp bakom en annan bil, detta för att förhindra att föraren kör på annat fordon bakifrån. En nyhet är också en motorhuv som åker upp i bakkanten om en fotgängare körs på. Detta minskar skadorna på fotgängaren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062