Trepunktsbältet - mata ut, sträck, klick
- Det unika med trepunktsbältet är att det ökar skyddet för alla typer av åkande, vid alla typer av olyckor. I både fram- och baksätet. Man talar ofta om skyddseffekten vid frontala krockar, men bältet motverkar till exempel också att man kastas ur bilen Bältesanvändningen i världen varierar stort. På ön Sakhalin i Ryssland, är bältesanvändningen så låg som 3,8 procent. Den högsta användningen har länder med höga inkomster (till exempel Frankrike, Tyskland, Sverige, Australien och Kanada) där i genomsnitt 90-99 procent av framsätespassagerarna och 80-89 procent av de åkande i baksätet har bältet på sig. USA har traditionellt haft lägre siffror beroende på eftersläpning i lagstiftningen, men nådde en ny rekordnivå 2008 med i genomsnitt 83 procent bältade framsätespassagerare. - Det stora problemet i många bilåkande länder är att alltför många fortfarande väljer att inte använda sitt bälte. Där finns absolut den moderna trafikens största livräddningspotential, säger Hans Nyth. Studier i Europa visar att ytterligare 7 000 liv skulle kunna räddas om samtliga länder inom EU hade samma höga användningsgrad som de bästa. Det finns alltså fortfarande en stor outnyttjad livräddarpotential för bältet i de tidigt motoriserade industriländerna. Ännu större är potentialen i delar av Asien, Sydamerika och Afrika, där antalet bilar också ökar snabbt. Volvo Personvagnar har sedan 60-talet arbetat för ett ökat användande, bland annat genomförde Nils Bohlin en lång föredragsturné i samband med USA-introduktionen av trepunktsbältets för att övertyga om dess fördelar. På senare år har Volvo engagerat sig genom kampanjer av typen "Buckle up", samtidigt som företaget kontinuerligt gjort bältet mer effektivt och bekvämt att använda. Men fortfarande krävs ytterligare insatser från både myndigheter och företag för att nå upp till ett högt bältesanvändande i alla delar av världen. Lagstiftning, böter, kampanjer och kontroller är de faktorer som främst ökar användningen av bältet. Obligatoriskt bältestvång är troligen den mest framgångsrika åtgärden från myndigheternas sida för att rädda liv i trafiken. Lagstiftning om att bilar skulle vara utrustade med säkerhetsbälten började införas redan på 1960-talet. Det dröjde dock till 1971 innan den första lagen om bältesanvändning kom till i delstaten Victoria i Australien. Fortfarande saknas bälteslag för åkande i baksätet på många håll i världen, något som påverkar både användandet och åkandeskyddet på dessa platser negativt. Det kan gå snabbt för länder med låg bältesanvändning att komma ikapp. 2003-2004 samordnade Costa Rica mycket framgångsrikt lagstiftning, kampanjer och kontroller med förebild från de industrialiserade länderna. Användningen ökade från 24 procent till 82 procent bland förarna under det år som kampanjen pågick. I Sydkorea blev effekterna av kampanjer i kombination med en nationell polisinsats och kraftigt höjda böter, att användningen bland förarna ökade dramatiskt - från 23 procent till 98 procent på mindre än ett år.