23948sdkhjf

Europadieseln sämre än MK1

Det var i en debattartikel i Dagens Nyheter den 28 oktober som Carina Nilsson pekade på fördelar med Europadieseln. Den är mer energieffektiv, vilket innebär att det går åt cirka tre procent mindre bränsle för att köra samma sträcka, skrev hon. Dessutom ger Europadieseln upphov till mindre koldioxidutsläpp under hela livscykeln eftersom den kräver mindre energi i raffinaderiet. Genom att inte släppa in den svavelfria Europadieseln betalar svenska åkeriföretagonödigt mycket för dieseln. Påståendet fick oljebolaget Preem att reagera. Det lät ett oberoende testföretaget MTC AVL göra en emissionsprovning för att få en jämförelse mellan de båda dieselsorterna, med och utan inblandning av fem procent RME. Proven gjordes med en Scania R420 med Euro III-motor på rullande landsväg, eftersom 80 procent av svenska lastbilar har sådana motorer eller äldre. Testföretaget påpekar att det betyder att merparten av lastbilarna i trafik körs utan modern reningsteknik. Körningarna gjordes efter en standardiserad testcykel som motsvarar distributionskörning i stadstrafik och samtliga bränslekombinationer testades tre gånger för att beräkna medelemission och standardavvikelser, förklarar Jacob Almén från testföretaget. Mer troligt med höjd skatt Mellan de olika bränslekvaliteterna uppmättes inte någon större skillnad mellan utsläppen av kolväten, kväveoxider och koldioxid. Det konstaterades att mängden skadliga partiklar från MK1-dieseln är ungefär 30 procent lägre jämfört med Europadieseln. Några andra tester var också till MK1-dieseln fördel. Jämförs hela kedjan från produktionen till att dieseln förbrukas i motorn släpper den svenska MK1-dieseln, enligt Preem, totalt sett ut mindre koldioxid än Europadieseln. Vid Preems redovisning framkom också att lastbilar gör av med 60 procent av de 4,2 miljoner kubikmeter diesel som årligen förbrukas i Sverige, samt att dieselpriset i Sverige ligger ungefär kring medel i jämförelse med övriga europeiska länder. - Det är inte heller sannolikt att regeringen vidtaren åtgärd som att sänka skatten för Europadieseln för att stimulera användningen av den. Snarare skulle regeringen höja skatten för MK1-dieseln , vilket gör att stora delar av prisargumenteringen faller, säger Preems vd Michael G:son Löw.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062