Rekordår för Mazda i Europa
En stark försäljning under fjolårets tio första månader innebar att tjugo olika länder i Europa ökade sin försäljning under 2008. I Ryssland ökade försäljningen med hela 47 procent till rekordnivån 73.700 bilar. - Vi är nöjda med detta positiva resultat, särskilt med hänsyn till den turbulenta bilmarknaden i slutet av året, säger Philip Waring, nyligen utsedd till COO, Chief Operating Officer, för Mazda Motor Europe med ansvar för både försäljning och marknadsföring. I rådande situation är det svårt att sia om framtiden, men med vårt goda återförsäljarnät och det starkaste modellprogrammet någonsin, kan vi starta 2009 med en viss optimism. I Sverige ökade Mazdas marknadsandel för personbilar med 0,1 procent till totalt 1,54 procent. Det är Mazdas högsta marknadsandel sedan år 2000. Försäljningen minskade med drygt elva procent, vilket dock var mindre än totalmarknadens minskning på drygt 17 procent. Totalt sålde Mazda under fjolåret 4.191 fordon på den svenska marknaden. - Jag tycker trots allt att vi tillsammans med alla Mazda-återförsäljarna gjorde ett ganska bra år, säger Klaus Oest, VD för Mazda Motor Sverige. Vi lyckades öka vår marknadsandel utan att ha en enda miljöbil enligt de svenska särbestämmelserna i modellprogrammet under 2008. Men detta skall vi ändra på under året med ett antal nya miljöbilar.