23948sdkhjf

Reglementet klart - så blir STCC 2009

STCC-reglementet för 2009 är nu fastslaget och publicerat. En rad förändringar har skett sedan förra året. När det gäller tävlingsformatet skiljer sig veckodagarna för tävlingarna, fler antal race och en annan kvalprocedur. Kommersiellt finns en prispott på en miljon kronor som fördelas på Teammästerskapet och tekniskt så öppnas möjligheten att tävla med bilar som drivs på biogas. - I grunden står vi kvar vid det internationella reglementet som bygger på FIA:s Super 2000. Det finns modifieringar när det gäller tävlingsformat och en del punkter på den tekniska sidan för att möta en offensiv miljösatsning, förklarar Johnny Haraldsson, Teknisk chef på STCC AB. Tävlingskalendern 2009 består av nio deltävlingar vilket är två färre än förra året. Sex klasser kommer att tävla på sex olika banor i samband med STCC-deltävlingarna. Tidigare kördes en STCC-helg över lördag och söndag, i år blir det istället fredag och lördag. STCC kör dock endast under lördagen bortsett från en så kallad "roll out" på fredagen. Det är ett 15 minuter långt pass där teamen får genomföra ett funktionstest av bilarna. Lördagarna inleds med test för STCC klockan 09.00. Klockan 10.20 inleds kvalet som är uppdelat på två pass. Först 20 minuter där alla deltar, sedan tio minuter för de åtta bästa förarna, de gör där upp om den interna startordningen bland de åtta främsta. Snabbast i "topp 8-kvalet" starar i pole position i det första racet. I det andra racet bestäms startordningen av resultatet i första racet. De åtta främsta förarna i mål i första racet startar i omvänd startordning i det andra racet. Från plats nio och neråt startar man på den position man gick i mål på i det första racet. Teammästerskapet kommer i år inte enbart att handla om prestige. En miljon kronor ligger i prispotten och fördelas med 100 000 kronor som förstapris per deltävling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095