23948sdkhjf

Byt gamla bilar mot nya

Vid ett möte med politisk sakkunniga i regeringskansliet och centerns miljöprocessgrupp har Sveriges Åkeriföretag föreslagit regeringen stimulanser för att förnya lastbilsparken i Sverige. De förslag som framförts är: 1. Tunga fordon som uppfyller bästa miljöstandard (Euro 5) ska ha lägsta möjliga fordonsskattesats de första fem åren. 2. Inför skrotningspremie för tunga fordon som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 standard. Åtgärderna gynnar såväl klimatet som ekonomin. Genom att stimulera till snabbare utbyte av den svenska fordonsflottan kommer Sverige närmare klimatmålen. Eftersom de äldre bilarna skrotas kommer de inte att fortsätta rulla i andra delar av världen och tära på jordens klimat -Vi tror att en premie på ungefär 50 000 SEK skulle vara tillräcklig för att göra skrotning attraktivt istället för vidareförsäljning, säger Magnus Falk, transportpolitiskt ansvarig vid Sveriges Åkeriföretag. - Att minska kostnaderna för åkerier som ligger i framkant när det gäller miljö- och klimatarbetet kan också stimulera fler åkeriföretag att sträva ditåt, säger Johan Lindström, VD i Sveriges Åkeriföretag. Sveriges Åkeriföretag hävdar att det också är dags för klassisk svensk lågkonjunktursbekämpning och manar regeringen att skynda på och öka infrastruktursatsningarna. Det behövs mer än den extra miljard till infrastrukturen som regeringen utlovat. Mer resurser bör satsas på att bygga ut- och på att underhålla befintlig infrastruktur. Det påverkar allt från klimatet till trafiksäkerhet. -Infrastrukturen är livsnerven i samhället. Genom att satsa på underhåll och utbyggnad kan vi hålla folk i arbete och aktivt verka för att vända konjunkturen, säger Johan Lindström, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093