23948sdkhjf

Semcon drar ned i Tyskland

DuPont Refinish har lanserat tre nya produkter som kommer att ingå i grundfärgsutbudet för yrkesfordon: Wash Primer WP206 och två High Build Primer Surfacers: P300 vilken innehåller zinkkromat, och P400, en kromatfri High Build Primer Surfacer. Alla tre har utvecklats för att öka produktiviteten hos de verkstäder som arbetar med yrkesfordon.

Kostnader för avveckling och personalneddragningar på cirka 40 Mkr kommer att belasta det fjärde kvartalet 2008 tillsammans med de tidigare kommunicerade kostnaderna för neddragningar i den svenska verksamheten på 40 Mkr. - Den svaga utvecklingen inom industrin fortsätter och det är mycket svårt att förutse vad som kommer att ske hos kunderna inom framförallt fordonsbranschen. Vi följer kontinuerligt utvecklingen men vår bedömning är att vi under det första kvartalet tyvärr kan vara tvungna att genomföra ytterligare neddragningar eftersom flertalet av de största kunderna fortsätter att varsla personal och konsulter, säger Kjell Nilsson, verkställande direktör Semcon AB. Semcon är ett globalt teknikutvecklingsföretag som finns på 40 orter över tre kontinenter. Koncernen är verksam inom områdena produktutveckling och teknikinformation och är organiserade i tre affärsområden - Automotive R&D, Design & Development och Informatic. Koncernen har cirka 3 300 medarbetare och omsatte 3,3 miljarder kronor proforma 2007. Osäkerheten har också medfört att resultatet för det fjärde kvartalet kommer att belastats med reserveringar för osäkra kundfordringar om cirka 20 Mkr. I de osäkra kundfordringarna finns krav på cirka 10 Mkr hos i grunden sunda ryska kunder som har fått problem med finansiering på grund av finanskrisen. - Trots osäkerheten på marknaden i det korta perspektivet hos vissa branscher och enskilda kunder ser vi ett fortsatt stort behov av teknikutveckling. Vi fokuserar på att säkerställa en god finansiell ställning för att stå starka när konjunkturen vänder. Flera sektorer visar fortfarande en god efterfrågan, bland annat inom energiområdet där satsningar görs för att expandera verksamheten. Marknadens krav på att ta fram fler produkter, modeller och varianter i en allt snabbare takt gynnar bolaget vilket gör att vi ser goda affärsmöjligheter när väl den globala finanskrisen ebbat ut, säger Kjell Nilsson vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095