23948sdkhjf

Press på regeringen för att rädda Volvo och Saab

Ford och General Motors är inte dummare än att de dragit åt tumskruvarna och på bilsalongen i Detroit framgick det med all önskvärd tydlighet att utan stöd från den svenska regeringen finns det risk att den svenska bilindustrin försvinner från Sverige. Värst verkar situationen vara för Saab som utan tillskott av kapital riskerar att läggas ned. Både Saab och Volvo lär vara på försäljningslistan men det lär inte hända något förrän regeringen Reinfeldt sagt sitt. Helt klart verkar det dock vara att den svenska staten inte tänker gå in som delägare i varken Volvo eller Saab. Däremot finns det ett intresse att stödja företagen, dock med det förbehållet att man vill att eventuella bidrag måste stanna i Sverige. GM har också öppnat upp för att Saab ska kunna bli självständigt från GM, något som skulle kunna göra det lättare att driva Saab vidare med hjälp av statliga pengar. Men en rekonstruktion med hjälp av statliga pengar lär kräva god- kännande från EU. Ingen vill idag tro att varken Volvo eller Saab skulle försvinna som bilmärken och så blir det säkert inte heller. Men att båda bolagen kan få nya huvudägare verkar dock mycket troligt. En delegation från regeringen med statssekreterare Jöran Hägglund i spetsen har besökt Detroit och fört samtal med både General Motors och Ford. Enligt Sveriges Radio har den svenska regeringen fått garantier av Volvos och Saabs ägare, Ford respektive General Motors, att det svenska stödpaketet till fordonsindustrin inte ska gå till USA. Men fackförbund och fordonsanalytiker är tveksamma till att det går att garantera de svenska pengarna. Enligt Jöran Hägglund ska Sverige även få total insyn i vad Ford och GM tänker göra med sina dotterbolag. Hägglund sade också att Sverige kan komma att skjuta till statliga pengar för en rekonstruktion av Saab Automobile. Om EU tillåter att undsättningslånen kan användas till rekonstruktioner, för att skapa ett självständigt Saab, som inte lyder under GM. Diskussionerna lär fortsätta och det tar nog ett tag innan vi vet hur det ska gå med den "svenska personbilsindustrin".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094