Få bilmodeller är både säkra och hållbara
De bilar som köps idag kommer rulla på våra vägar i många år och får därför stor inverkan på både säkerhet och miljö för lång tid framöver. Därför har Folksam för 13:e året i följd genomfört granskningen av biltillverkarnas nya bilmodeller. – Om alla valde någon av bilarna som vi rekommenderar, så skulle åtminstone 30 fler liv räddas årligen i trafiken, och drygt 400 bilister skulle slippa invalidiserande skador varje år, säger Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren. Jämfört med 2008 års granskning har Folksam skärpt kraven för både säkerhet och miljö. För att uppfylla 2009 års säkerhetskrav måste bilarna vara utrustade med whiplashskydd i toppklass samtidigt som bränsleförbrukningskraven har sänkts med cirka 0,1 liter/100 kilometer. I listan för de bilar som säljs under 2009 så klarar cirka 8 procent av modellerna Folksams säkerhets- och miljökrav. Tittar man på kraven var för sig så klarar 21 procent säkerhetskraven och 28 procent förbrukningskraven.Folksams granskning visar att bilindustrin förbättrat både säkerheten och förbrukningsnivåerna de senaste 4 åren. – Tittar vi i backspegeln kan man konstatera stora förbättringar både vad gäller säkerhet och förbrukning. Om man applicerar 2009 års krav på 2005 års bilflotta så klarar endast 1,5 procent kraven jämfört med 8 procent av 2009 års bilar. Detta visar att bilindustrin både förbättrat säkerheten och förbrukningsnivåerna markant under dessa 4 år, säger Anders Kullgren.De bilar som klassificeras som miljöbilar har ökat i antal de senaste åren och andelen miljöbilar som klarar Folksam säkerhetskrav ökar också. Av de miljöbilar som finns i utbudet 2009 klarar 27 procent säkerhetskraven, medan endast 12 procent av 2005 års utbud skulle ha klarat dagens säkerhetskrav. Bland de bilar som motsvarar Folksams hållbarhetskrav vad gäller bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp finns inte längre bara sådana som klassas som miljöbilar, utan även flera bensin- eller dieseldrivna bilar. – Eftersom merparten av miljöbilarna är etanolbilar, vars miljövänlighet fortfarande omgärdas med frågetecken, ser vi inga skäl att utestänga fossildrivna bilar bara för att de är fossildrivna. Förutsättningen är att de klarar våra tuffa utsläppskrav, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.Att prisskillnaden mellan etanol och bensin nu är så liten att det blir klart dyrare att köra på etanol medför att allt fler etanolbilar körs på bensin. Värdet av att bilen kan köras på etanol minskar i motsvarande grad. Miljöbilarnas snittförbrukning har de senaste åren dessutom ökat markant samtidigt som bensin- och dieseldrivna bilar drar allt mindre bränsle. – Även om bilen körs på etanol är det väl rimligt att biltillverkarna strävar efter så låg förbrukning som möjligt, menar Jan Snaar.