Bilverkstäder vinner på kvalitet
– I undersökningen visade det sig tydligt att kvalitetsarbetet hos verkstäderna är en konkurrensfördel. Det kommer att bli extra tydligt nu i lågkonjunktur när konkurrensen skärps mellan verkstäder, såväl märkes- som allbil,, säger Leif Fagerlund, VD för KBV. KBV kunde i höstas presentera siffror som följer upp det totala verkstadsbesöket – det vill säga mäter både reparationskvaliteten och kundomhändertagandet. Det var fjärde året i rad som KBV genomförde undersökningen. – Kom ihåg 90-talets kris, då struntade många verkstäder i kvaliteten vilket innebar enorm badwill och – KBV:s tillkomst, fortsätter Leif Fagerlund. Han berättar vidare att han känner en delad oro inför utvecklingen inom servicemarknaden när beläggningsgraden tenderar att gå ner i storstäderna och förbokningstiderna krymper på landsorten. Han beskriver det som en naturlig förklaring tack vare bättre produktkvalitet och förlängda serviceintervaller samtidigt som serviceinnehållet, antal moment och tidsperioder, minskat. – Risken är att det kommer att tummas på kvaliteten, men samtidigt kan det, som tidigare nämnts, innebära en konkurrensfördel för de verkstäder som satsar på kvalitet när kunderna vill ha valuta för sina pengar, säger Fagerlund. Leif Fagerlund berättar vidare att det är jämförelsevis många verkstäder som är anslutna till det frivilliga kontrollsystemet. – Totalt är hälften av alla verkstäder anslutna till KBV men i storstäderna, där konkurrensen redan är stenhård och tenderar att bli ännu hårdare, är det ytterst sällsynt att märkesverkstäder eller större allbilverkstäder väljer att stå utanför KBV eftersom även det är ett kundargument, förklarar Leif Fagerlund. Just nu arbetar man från KBV:s sida med en uppgradering av kvalitetskontrollsystemet för serviceverkstäder parallellt med att de sista byggstenarna läggs på konceptet för Kontrollerad skadeverkstad. – Vi räknar med att kunna rulla ut vårt nya regelverk under våren. Det är ett kvalitetskontrollsystem som möter upp de nya kraven på bland annat skadeverkstäderna från försäkringsbolag och biltillverkare för att få utföra säkra reparationer, avslutar Leif Fagerlund.