23948sdkhjf

Audi Q5 - premium i kompakta suv-klassen

Tyst och stabil gång, mil efter mil, motor och växellåda i perfekt harmoni. Kraften finns från låga varv och ger ett sportig anslag när så önskas. Råare körning på leriga och kuperade skogvägar är heller inga problem. Det handlar om kompaktsuven Audi Q5.

Audi befinner sig knappast i någon formsvacka, de gäller såväl försäljning som utbud av nya modeller. En av dessa är formsköna nya Audi Q5, en softare och mindre variant av stor-suven Audi Q7. Audi Q5s formspråk präglas av element från Audi A4 och A6, fast här med stöddigare anslag . Q5 baseras vidare på samma bottenplatta som Audi A4, men är något högre och tyngre. Man delar också mycket av köregenskaperna med A4, dvs stabil gång med stöd av ett mycket välbalanserat chassi. Interiören är av hög klass, andas kvalité i material och detaljpassning.Baksätet, vars stolar kan justeras, rymmer tre vuxna, men bara två sitter bekvämt med hyfsad plats för knä och ben. Framsätet erbjuder bekväma stolar med flera inställningar. Föraren har väl avvägt stöd för rygg, svank och säte. Körställningen är upprätt, kontakten med ratt och växelspak vilar bekvämt i händerna. Vår testbil har manuell sexväxlad låda kopplat till en commonrail laddad dieselmotor på två liter och 170 hästkrafter. Drivlinan arbetar smidigt och motorn ger 350 Nm redan vid låga 1750 varv. Spänstig respons ger körning av sportig karaktär – och oavsett körsätt är det överraskande tyst i kupén. Dieselknatter går överhuvudtaget inte att registrera. Audi Q5 är här utrustad med dynamisk styrning och dämpningskontroll. Utifrån lägena comfort, auto och dynamic går det att ställa karaktären på stötdämpare och styrning. Från mjuk dämpning till hårdare, från normal styrservo till rattutslag som kniper snabbare. Vi väljer dynamic och därmed har vi också en sättning som passar i terräng. Audi Q5 quattro-system ger en kraftfördelning på 40 fram/60 bak med kan öka till upp till 85 procent bak vid behov. Vi kör över åkerfält och konstaterar att O5 spårar tryggt och säkert. Vi väljer också leriga skogsvägar med motlut och även här arbetar den sig fram tryggt och bekvämt. Vill vi arbetar oss upp eller ner för en brant backe så är det bara att koppla in "Hill Decent Controll", som innebär att vi kan stå stilla eller sakta rulla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062