Vad sysslar dom egentligen med i bilindustrin?
Hur kan man överhuvudtaget driva ett företag med de siffrorna. Det är närmast obegripligt. Skiljer sig bilindustrin från annnan industri eller verksamhet? Det verkar nästan så. För vem skulle kunna driva företag där den typen av förluster uppstår. Att Saab Automobile dragits med förluster i väldigt många år är ett faktum. Så sent som 2002 redovisade Saab en förlust på 4,5 miljarder och det innebar en förlust på 36 000 kronor per såld Saab-bil. Det behövs starka ägare till biltillverkare framhävs ofta. Jodå, det kan vi förstå. För nog behövs det kapital om verksamhet ska bedrivas men den här typen av förluster. Men varför blir det på det här viset? Bilindustrin måste ju ändå vara den industrigren i världen som har tillgång till den absolut bästa och högsta kompetensen när det gäller management, produktion och försäljning. Ändå uppstår de här förlusterna. Att bilmarknaden dök det fjärde kvartalet 2008 vet vi ju och att det då uppstår förlust har vi all förståelse för. Men resten av året. Volvos fyra kvartal i fjol innebar alltså förluster hela vägen. Värst förstås det fjärde kvartalet med ett minus på ungefär 5,9 miljarder kronor. Men stora förluster de tre kvartalen dessförinnan. Som jämförelse gjorde Volvo PV en förlust på 1,7 miljarder kronor år 2007. Det kunde nog ägaren Ford klara, men nu är det förstås värre. Inte minst eftersom Ford redovisar en förlust på 117 miljarder kronor. Är någon förvånad över att Ford har satt ut Volvo PV till försäljning. Men vem sjutton vill driva ett företag vidare med de förlusterna. Samma sak med Saab Automobile. Tacka sjutton för att statliga pengar skulle vara fint för att "rädda" företagen. Det kommer ju aldrig att räcka att säga upp personal för att minska utgifterna. Om Volvo och Saab ska överleva krävs det en genomgripande förändring av företagen. Det behövs en total översyn där man måste ifrågasätta management och produkter. Totalt sett måste man förstås skapa en "kostym" för både Volvo PV och Saab Automobile om baseras på marknadsmässiga förutsättningar. Visst är det bra att sikta högt, men att tillverka bilar med förlust på varje sålt exemplar kan ju inte vara något annat än en form av Ebberöds Bank (uttrycket Ebberöds bank har blivit bevingat och betyder en företeelse i affärsvärlden som helt saknar utsikt att bli lönsam). Vi avvaktar med spänning vad som ska hända med de svenska personbilstillverkarna. För visst vill vi ha kvar både Volvo och Saab.