Svenskt Kvalitetsindex toppas av BMW och Toyota
Det visar en ny stor undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. Jämfört med andra branscher så är skillnaden mellan bilmärken stor. Skillnaden i kundnöjdhet mellan BMW i toppen och Renault i botten är större än 20 enheter. Några bilmärken får särskilt låga betyg av sina kunder, främst Renault. Andra får riktigt höga betyg av sina kunder, nämligen BMW och Toyota. Citroën, Ford, Mercedes, Opel, Peugeot, Skoda och VW ligger under branschgenomsnittet. Audi, Hyundai, Mazda och Volvo ligger över kundnöjdheten för branschen som helhet.SAAB får nästan exakt samma resultat som för branschen i stort. Skillnaden i kundernas förväntningar till sina bilmärken är låg, men det varierar kraftigt till vilken grad kunderna upplever att man lever upp till dessa förväntningar. Det är dock tydligt att man är betydligt bättre att leva upp till sina kunders förväntningar vad gäller produktkvalitet (bilen och dess funktion) och betydligt sämre vad gäller servicekvalitet (personlig service och råd och tillgänglighet av service och assistans när man behöver det). När det gäller olika egenskaper kring bilen så får BMW klart bäst betyg i fråga om köregenskaper medan Renault och Skoda får lägst betyg i detta avseende. När det gäller säkerhet får Volvo, SAAB, BMW och Mercedes mycket goda betyg av sina kunder medan Skoda får klart lägst. När det gäller miljöaspekten så får alla bilmärken låga betyg förutom Toyota. Andelen som klagat ligger på närmare 15 procent för branschen som helhet. Majoriteten av klagomålen är servicerelaterade, dvs. när bilen är inlämnad för reparation etc. Högst andel klagande noteras för Mercedes och Citroën medan Toyota har lägst andel faktiskt klagande kunder. Precis om i flertalet andra branscher som ingår i SKIs mätningar så lämnar klagomålshantering mycket i övrigt att önska. Det bilmärke som här når acceptabla nivåer är Toyota medan övriga har en stor förbättringspotential. Bilstudien omfattar drygt 3.000 intervjuer med privatpersoner och intervjuerna genomfördes under perioden 5 december – 8 januari 2009 av Hermelin Research. Personer som köpt ny bil under de tre senaste åren ingick i studien.