Toyotas återförsäljare överträffar klimatmålet
Det preliminära resultatet för riksgenomsnittet 2008 blev 174 g CO2/km när alla bilmärkens koldioxidutsläpp var sammanräknade. Klimatmålen för Toyotas svenska återförsäljare infördes hösten 2006 för försäljningsåret 2007. Målet var då en minskning från 163 g CO2/km året innan till 158 g CO2/km. Resultatet blev också då en ytterligare förbättring till 154,9 g CO2/km. För 2009 lägger Toyota ribban ännu högre, med målet att minska det genom snittliga koldioxidut släppet för all sin nybilsförsäljning i landet till 138 g CO2/km. – Det är en tuff utmaning, speciellt i Sverige där vi ofta av tradition väljer större bilar som inte är så energi effektiva. Resultatet hittills av satsningen är dock mycket uppmuntrande. Det visar att det går att åstadkomma positiva förändringar om man bara skapar de rätta förutsättningarna, säger Hans-Eric Almebäck som är vd för Toyota Sweden AB. – Det här är också ett viktigt steg på vägen mot det övergripande och frivilliga mål som fordonsindustrin i Europa har antagit, att för 2008 respektive 2009 beroende på tillverkningsland, begränsa CO2-utsläppen till 140 g CO2/km i genomsnitt för alla nya personbilar, säger han. Toyota i Sverige är först i världen med att sätta upp långsiktiga och individuella koldioxidmål för sina återförsäljare. Satsningen har inte bara gett ett resultat över förväntan, det har också fått stor uppmärksamhet internationellt inom Toyota-koncernen, där man nu överväger liknande insatser även i andra europeiska länder. För att ytterligare underlätta för bilköparna att välja en så energieffektiv bil som möjligt, införde Toyota redan i april 2008, som första bilföretag i Sverige, en tydlig energideklaration av alla nya personbilar. På informa tions skyltarna i bilhallarna visas på ett pedagogiskt sätt en skala mellan A och G (där A är bäst) hur energi effektiv bilen är, det vill säga hur mycket koldioxid som bilen släpper ut per kilometer. Energideklara tionen bygger helt på det förslag som Konsumentverket har tagit fram och som förhoppnings vis införs mer allmänt i bilhandeln om något eller några år. – Vår uppgift är att, tillsammans med alla våra återförsäljare, uppmuntra bilköparna att tänka igenom sitt bilval även ur ett miljöperspektiv. Som bilköpare ska man inte tvingas att välja en mindre bil än vad man har behov av eller sämre utrustningsnivå. För att lyckas måste vi tillhandahålla energieffektiva och attraktiva alternativ i alla storleksklasser, säger Hans-Eric Almebäck. – Konsumenterna kommer i slutänden att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Energieffektiva bilar kommer med största sannolikhet också att ha ett högre andrahandsvärde. Vilket gör alla till vinnare.