Toyota anmäler Volvo till Marknadsdomstolen
Det som fått Toyota att reagera är påståenden om att Volvo XC60 är säkrast i världen. Det är en marknadsföring som inte vederhäftig, utan falsk och ägnad att vilseleda mottagaren, skriver Toyota i sin anmälan. Och detta menar man är ett brott mot den 5 § i marknadsföringslagen, som säger att påståenden som används i reklam skall kunna styrkas. Toyota menar också att Volvos reklam är direkt misskrediterande för andra billtillverkare, eftersom man pekar ut samtliga bilar från andra tillverkare som mindre säker än XC60. Toyota tycker också att det är anmärkningsvärt att det är just Volvo som gör på det här sättet. För ett par månader sedan använde sig Toyota av påståendet "Sveriges säkraste bil" i sin reklam, vilket baserades på en undersökning gjord av Folksam. Den reklamen ändrades sedan Volvo anmält den som "ovederhäftig". Toyotas krav i Marknadsdomstolen är att Volvo förbjuds att använda påståendet "säkrast i världen".