Dacia kommer med van och pick-up
De två nya transportbilarna får premiär i Sverige under våren. Dacia har blivit en succé på alla marknader i Europa där märket marknadsförs. Från starten 2004 till och med förra året har det sålts över 700 000 Dacia-bilar. I Sverige startade försäljningen med en lovande smygpremiär i höstas, men först nu börjar marknadsföringen på riktigt med introduktionen av två nya modeller. – Vi startade försäljningen av Dacia i smyg under hösten. Trots att vi inte satsat en krona på marknadsförning har det varit stort intresse ute hos våra återförsäljare. Helt klart är att det finns en efterfrågan av ett billigare alternativ och redan i år räknar vi med att nå en andel på omkring 1 % av den svenska marknaden, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Sverige. Nya Logan Van och Logan Pick-Up innebär en kraftig förstärkning av Daciaprogrammet i Sverige. Pick-Up modellen klarar att lasta hela 725 kg på ett flak som är 1,80 cm långt, och priset startar på 94.000:- inklusive moms, vilket är långt under närmaste konkurrent. Logan Van och Pick-up kommer att finnas med en 1,6 liters bensinmotor på 87 hk och i en dieselversion på 1,5 liter och 85 hk.