Sverige är bäst i Europa på att använda ESP
Det europeiska genomsnittet av ESP® -användandet under 2008 ökade från 50 procent till 53 procent jämfört 2007. Orsaken till ökningen är att allt fler aktiva säkerhetssystem implementeras i småbilar. ESP® stabiliserar fordonet i kritiska situationer och kan enligt vetenskapliga studier förhindra sladdolyckor med upp till 80 procent. Bosch har utvecklat det elektroniska stabilitetsprogrammet och gick som första tillverkare in i serieproduktion redan 1995. - Även de kommande åren kommer ESP®-andelen att fortsätta stiga. Ett flertal oberoende internationella studier bekräftar systemets livräddande funktion och därför diskuteras en global lag på införande av tekniken. I USA har man redan beslutat om stegvist införande till modellår 2012. Det diskuteras även ett lagstadgat krav på ESP® till oktober 2014 på Europanivå, säger Werner Struth, chef för Bosch-divisionen Chassisystemkontroll. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som använder simulerade olyckssituationer för att testa fordonssäkerhet, har sedan februari 2009 adderat ESP® i sin utvärdering. Från och med 2010 kan fordonsmodeller som lever upp till de nya riktlinjerna bara uppnå högsta poäng med fem stjärnor om de är seriemässigt utrustade med ESP®. Data från enskilda länder visar att ESP®-andelen steg med 2 till 3 procent i de flesta länder, medan den minskade i Frankrike med 3 procent till 43 procent. Anledningen är det kraftigt stegrande antalet småbilar som nyregistreras i landet och som betydligt mera sällan är utrustade med ESP®. Detta är även ett resultat av nya franska regler som sedan 2008 uppmuntrar köp av bilar som avger mindre avgaser. - ESP® är minst lika viktigt för småbilar som för större fordon. Köparna borde därför absolut sätta säkerhetssystemet på sin extrautrustningslista om det inte är standard, avslutar Werner Struth.