23948sdkhjf

Sverige är bäst i Europa på att använda ESP

Det europeiska genomsnittet av ESP® -användandet under 2008 ökade från 50 procent till 53 procent jämfört 2007. Orsaken till ökningen är att allt fler aktiva säkerhetssystem implementeras i småbilar. ESP® stabiliserar fordonet i kritiska situationer och kan enligt vetenskapliga studier förhindra sladdolyckor med upp till 80 procent. Bosch har utvecklat det elektroniska stabilitetsprogrammet och gick som första tillverkare in i serieproduktion redan 1995. - Även de kommande åren kommer ESP®-andelen att fortsätta stiga. Ett flertal oberoende internationella studier bekräftar systemets livräddande funktion och därför diskuteras en global lag på införande av tekniken. I USA har man redan beslutat om stegvist införande till modellår 2012. Det diskuteras även ett lagstadgat krav på ESP® till oktober 2014 på Europanivå, säger Werner Struth, chef för Bosch-divisionen Chassisystemkontroll. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som använder simulerade olyckssituationer för att testa fordonssäkerhet, har sedan februari 2009 adderat ESP® i sin utvärdering. Från och med 2010 kan fordonsmodeller som lever upp till de nya riktlinjerna bara uppnå högsta poäng med fem stjärnor om de är seriemässigt utrustade med ESP®. Data från enskilda länder visar att ESP®-andelen steg med 2 till 3 procent i de flesta länder, medan den minskade i Frankrike med 3 procent till 43 procent. Anledningen är det kraftigt stegrande antalet småbilar som nyregistreras i landet och som betydligt mera sällan är utrustade med ESP®. Detta är även ett resultat av nya franska regler som sedan 2008 uppmuntrar köp av bilar som avger mindre avgaser. - ESP® är minst lika viktigt för småbilar som för större fordon. Köparna borde därför absolut sätta säkerhetssystemet på sin extrautrustningslista om det inte är standard, avslutar Werner Struth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063