Nya tider skapar nya tjänster
Amerikanarna har varit vana vid att köpa nya bilar så fort den gamla börjat kännas sliten. Men så är det inte idag. Precis som i Sverige har försäljningen av nya bilar sjunkit rejält, under januari minus 37 procent. Det var den värsta månaden på 27 år. Samtidigt har ekonomin blivit allt mer ansträngd för de amerikanska familjerna med problem på bostadsmarknaden, arbetslöshet och så vidare. Detta har naturligtvis även påverkat eftermarknaden. Eftersom allt fler amerikaner väljer att behålla bilen så blir det också mer service och reparationer i takt med att bilarna blir äldre. Nu har ett par nya företeelser dykt på den amerikanska bilkontinenten. Det är webb-baserade tjänster som erbjuder bilägare felsökning. Låter ju lite primitivt, men satt i system verkar det både fungera och uppskattas. På hemsidan justanswer.com kopplar man ihop bilägaren med en fordonstekniker. Bilägaren beskriver sitt problem, betalar en mindre ingångsavgift eller väntar med betalning till svar kommit. Teknikern lämnar svar och om bilägaren tycker svaret är OK registreras betalning. Pengarna delas mellan webb-sajten och teknikern. justanswer.com ar inte bara service till bilägare utan erbjuder fråga-svar tjänster på en rad områden, allt från juridik till medicin. Den andra sajten kallas rev med adress devtoaster.com, och den erbjuder för att par hundra kronor en överföring av teknisk information med mera till bilägarens iPhone. Bilägaren kan få en avläsning av felkoder med mera direkt till sin iPhone. Devtoaster samarbetar nu också med Apple för de här tjänsterna. Nu finns det en oro bland verkstäderna att kunderna kommer indundrande och berättar exakt vad det är för fel på bilen och vad som ska åtgärdas. Men Motgor-Magasinets amerikanska kollega, Motor, tror inte att man ska behöva vara så orolig på verkstaden. Istället bör man se det positiva i detta nya förhållande som innebär att det kan bli lättare att föra en dialog med bilägaren om fel på bilen. Intressanta företeelser som kanske sprider sig hit så småningom. Eller som amerikanska Motor konstaterar: Halten av konsumentens intresse för egen utbildning är ofta i proportion till den egna ekonomin.