Premiär för nya Alfa MiTo GTA
Konceptet Alfa MiTo GTA i benvitt är tveklöst huvudpersonen hos Alfa Romeo, trots närvaron av supersportssyskonen 8C Competizione och 8C Spider i samma kulör. Att de tre har samma färg är inte konstigt då MiTo GTA tagits fram med bakgrund av de kunskaper och erfarenheter man vunnit vid supersportbilarnas utveckling. Filosofin har varit att uppnå största möjliga körglädje med exceptionell smidighet och snabbhet baserat på ett effekt/viktförhållande värdigt en tävlingsbil. Plus Alfa Romeos känsla för balans och väghållning. GTA är en närmast mytisk beteckning på en Alfa Romeo. GTA har rötterna inom motorsporten vilket har varit favoritarenan för alla GTA-bilar från olika tidsepoker. Ett av de viktigaste kapitlen i Alfa Romeos motorsporthistoria skrevs med hjälp av Giulia Sprint GTA. Med den bilen föddes filosofin om GTA (GT = Gran Turismo, närmast långfärdsbil och A= Alleggerito, italienska för lättad) som tillät en vanlig produktionsbil att förvandlas till segerrik tävlingsbil. Racerbanorna har alltid utgjort ett krävande "testinstitut" för utvecklingen av Alfa Romeos bilar och är så än idag. A är först i alfabetet och A för Alleggerito var prioritet nummer ett i utvecklingen av MiTo GTA för att få till ett så bra vikt/effektförhållande som möjligt. Därav beslutet att använda lätta och ultralätta material för vissa komponenter. Bland annat är bakluckans spoiler, taket och backspeglarnas höljen av kolfiber medan bromssystem, hjulupphängningar och chassikomponenter till del tillverkats i aluminium. Karossen har ändrats i stor utsträckning för att öka styvheten vilket är viktigt om man vill att fjädringen skall kunna fungera optimalt. Dessutom har man ändrat på komponenter för att minska vikt och framför allt sänka viktcentrum. Bensinturbon på 1,75 l och 240 hk är hjärtat i MiTo GTA Concept. Det är en motor med moderna och innovativa lösningar, bland annat direktinsprutning, dubbel variabel ventilstyrning (Dual VVT), ett nyutvecklat turboaggregat och ett revolutionerande motorstyrningssystem. Det har gett imponerande prestanda – jämförbara med en motor på 3,0 liter – medan bränsleförbrukningen hålls på moderata nivåer, som för en 4-cylindrig motor med genomsnittliga prestanda. Motorn har konstruerats för att fungera tillsammans med Alfas D.N.A. system, som ger föraren möjlighet att välja det optimala körläget beroende på yttre förhållanden (väglag) och önskemål. Fronten särpräglas av de breda luftintagen som är nödvändiga för att motorn skall "andas", den nya MiTo GTA:s chassi har utformats för att ge maximal kontroll av bilen under alla körförhållanden – från racerbanan till halkiga vintervägar. För att motsvara bilens fart- och vägegenskaper har bromsarna bytts mot kraftigare komponenter. Bromsoken är "one-piece" i anodiserad aluminium och med fyra kolvar per ok. De är av en ny typ framtagna och designade av Brembo i samarbete med Alfa Romeos Centro Stile. Helt nya "dubbelgjutna" bromsskivor kompletterar bromsoken.