Vägverket föreslår höjning till vägunderhåll
I ökningen med 2 miljarder kronor för 2010 inryms dels en höjning av driftstandarden framför allt vintertid, dels återhämtning av eftersläpande underhåll och dels åtgärder som följd av klimatförändringar. Klimatförändringarna kommer sannolikt att leda till fler extrema händelser: Extrem nederbörd med översvämningar, kraftiga stormar, ras och skred. För att återställa vägar efter sådana händelser behöver Vägverket avsätta 160 miljoner kronor per år. Den största ökningen avsätts för att höja underhållsnivån på framför allt det belagda vägnätet. -Kraven på drift- och underhållsverksamheten förändras hela tiden utifrån de behov som dagens användare har på vägnätet. Regering och riksdag ställer krav på vägnätets beständighet så att det blir funktionellt även för framtida trafikanter, kommenterar Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö budgetunderlaget till regeringen. Trafikanter och transportörer ställer höga krav på tillförlitlighet och säkerhet även på vintern. För att tillgodose detta behövs en högre standard på vinterdriften, framför allt på vägar som är viktiga för pendlingstrafik. Detsamma gäller vägar till vintersportanläggningar, åtminstone under högsäsong. Vinterväghållningen behöver också anpassas bättre för funktionshindrades och oskyddade trafikanters behov. Vägverket föreslår att de nya standardkraven införs i sin helhet under det första året av den nya planperioden, det vill säga 2010-2021. Det finns stora förseningar mot den av regeringen fastställda planen för att förbättra bärigheten på vägarna. Förseningarna har till en del uppstått som följd av att anslagen inte räknats upp i takt med den prisutveckling vi haft inom anläggningsbranschen på grund av höjda kostnader för bland annat bitumen/olja under de senaste åren. År 2010 beräknas förseningarna vara drygt 1,5 miljarder kronor. Det innebär att endast cirka 85 procent av planen har kunnat genomföras. För att denna eftersläpning inte ska öka föreslår Vägverket en höjning av anslaget till bärighet med 300 miljoner kronor. -Vi föreslår vidare att Vägverket får tillämpa projektfinansiering för investeringar där kostnaden enligt plan överstiger 500 miljoner kronor. Den ökade flexibiliteten i finansieringen som det skulle innebära ger även förutsättningar för att på ett bättre sätt kunna klara uppkomna samhällsbehov, exempelvis flytten av E10 i Kiruna och omläggning av E4 i Haparanda, menar Ingemar Skogö. Den totala anslagsnivån för investeringar i nationell plan föreslås till 7 000 miljoner kronor för 2010 vilket inkluderar objekten i regeringens närtidssatsning. För 2011 behövs 8 100 miljoner kronor för investeringar i nationella vägar. Denna ram möjliggör också för Vägverket att upprätthålla en önskad nivå på satsningar på mindre riktade åtgärder som miljö-, trafiksäkerhets- och trimningsåtgärder och åtgärder som främjar oskyddade trafikanter och kollektivtrafik. Totalt äskar Vägverket 28,5 miljarder kronor i anslag, lån mm för 2010.