Stadsvandraren Hyundai ix-onic
Hyundais konstruktionsteam i tyska Rüsselsheim betraktar ix-onic som en "stadsvandrare", en bil med kontraster i en värld av konstraster. Designteamet har skapat en elegant och sportig kaross med midjelinjer som sveper från både främre och bakre hjulhusen. Stora fönsterytor och ett zick-zackmönster vid hjulhusen bidrar också till bilens speciella karaktär, liksom de 21 tum höga lättmetallfälgarna och den konkava kilformade fönsterkarmen över bakre stötfångaren. Fönsterkarmar och stötfångare är i kontrasterande färg med en aluminiumlist som går igen i dörrhandtagen. I den bakre stötfångaren har dubbla avgasrör av aluminium integrerats. Bakrutan har konstruerats och tillverkats av Hyundai i nära samarbete med QarmaQ-partner SAVIC Innovative Plastics. Med hjälp av högeffektiv Lexan-plast i stället för konventionellt glas har formgivarna skapat en tredimensionell form. På varje sida av bakrutan finns två vertikala spoilers för att minska luftmotståndet. Övre delen av rutan har en konkav form för att ge plats för en bakspoiler. Det första intrycket av en sportig, lätt och fräsch interiör förstärks av den silkesmjuka, gräddvita läderklädseln, som ger kupén känsla av elegans och finess. Hyundai ix-onic är 440 cm lång, 185 bred och 165 cm hög. En helt ny motor borgar för att prestanda motsvarar utseendet. Under huven sitter en 170 hästars 1,6-liters turboladdad och direktinsprutad fyrcylindrig bensinmotor med ISG-teknik (stop & go) och en sexväxlad dubbelkopplingslåda som kan användas för både manuell och automatisk växling. Till detta ett intelligent fyrhjulsdriftssystem som levererar utmärkta köregenskaper på vanlig väg men som också genererar en betydande off road-kapacitet.