23948sdkhjf

Volvo PV:s framtid ser trots allt ljus ut

Fiat är bäst på att tillverka bilar med låga utsläpp av CO2 – och det för andra året i rad. Med 133,7 g/km i genomsnitt för bilarna man sålde 2008 är Fiat bäst av de tio mest säljande biltillverkarna i Europa. Det visar en studie gjord av det automotiva research- och analysföretaget JATO.

Nu är ju GM mer illa ute än Ford, om man får tro alla uppgifter. Men inte desto mindre hade det kanske varit smart av GM att inte ha så bråttom med att överge Saab. Förmodligen trodde man att svenska staten skulle gå in och rädda Saab utan att ställa några frågor. Så har det som bekant inte blivit. För Volvo Personvagnar, som i fjol gjorde en förlust på 11,7 miljarder kronor, ser det idag betydligt ljusare ut. Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet har meddelat att "Med största sannolikhet kommer vi att godkänna Volvo PV:s ansökan och skicka in den i tid till Europeiska Investeringsbankens styrelsemöte den 12 mars." Och det positiva beskedet kommer bland annat med hänvisning till skillnaden i ägarnas beteende. I motsats till GM har Ford klart deklarerat att man tar fullt ägaransvar och kommer att garantera kapitalströmmarna för Volvo Personvagnar tills dess man hittat en köpare till det svenska dotterbolaget. Ett klartecken på Europeiska Investeringsbankens möte kommer att innebära att Volvo PV får en statlig garanti för att lån på fem miljarder kronor. Det är viktiga pengar för Volvo som just nu är inne i en mycket aktiv fas med nya modellvarianter som ska ut på marknaden. Den statliga garantin omfattar dock bara 90 procent av beloppet, resterande 10 procent blir ett topplån med högre ränta. Enligt EU:s regler tillåts bara 90 procent i statlig lånegaranti. Hur mycket Volvo ska betala är inte klart ännu, men betala måste man för att inte äventyra konkurrenssituationen på bilmarknaden. För Saab gäller nu att på knappt tre månader rekonstruera företaget. Syftet med företagsrekonstruktionen är att skapa en kortsiktig stabilitet som möjliggör en långsiktig lösning för Saab. Lagen om företags- rekonstruktion säger att en ansökan inte får godkännas om det saknas skälig anledning att anta att syftet med företagsrekonstruktionen uppnås. Det godkändes av tingsrätten. Arbetet med att lotsa nya Saab Automobile mot framtiden leds av av tre personer advokat Guy Lofalk, som tingsrätten utsett till rekonstruktör, vd Jan Åke Jonsson och den internationella rekonstruktionsexperten Stephen Taylor. Guy Lofalk är optimist och säger att han är imponerad av den kompetens som finns inom Saab. Och med tre starka bilmodeller runt hörnet vore det ett slöseri att inte försöka hitta en långsiktig väg framåt, bedömer Guy Lofalk. Att Volvo Personvagnar kommer att överleva är nog de flesta bedömare överens om. Då är det mer osäkert hur det ska gå för Saab Automobile. Om några månader vet vi svaret.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081