KBV har reviderat sitt regelverk
- Tack vare allt bättre verkstadskvalitet och allt nöjdare kunder, som är en konsekvens av både vårt och verkstädernas eget kvalitetsarbete, så har vi förändrat regelverket och framför allt antalet kontroller och deras innehåll. Totalt innebär det att kos KBV:s regler kommer att finnas publika på hemsidan vilket ger både verkstaden och kunderna möjlighet att ta del av dem. Vidare kommer man att skärpa KBV:s regelverk avseende uteslutning av verkstäder. – Inte bara återkommande brott mot regelverket, utan även allmänt kundmissnöje ska kunna innebära uteslutning, förklarar Leif. Han berättar vidare att arbetet med Kontrollerad Skadeverkstad, KSV, fortsätter. Klart är att regelverket kommer att delas upp i flera olika delar beroende på verkstadens storlek och inriktning. Under Leif Fagerlunds ledning har KBV fått en stark position både i branschen och bland konsumenterna. Bakom framgångarna ligger ett långsiktigt arbete uppbyggt kring Kaizen-devisen "ständiga förbättringar" av system, anslutna verkstäder, generalagenter, arbetet mot konsumenterna och deras företrädare samt opinionsbildare och media. En viktig del av detta arbete är den kundenkät som ständigt pågår. Hittills har den visat på allt färre fel och allt nöjdare verkstadskunder. Någon gång under oktober ligger årets siffror framme. – I år kommer vi att kommunicera dem först till de anslutna verkstäderna så att de kan använda dem i sin marknadsföring, därefter kommer vi att gå ut brett till media med resultaten region för region i landet, berättar Leif Fagerlund.