Svensk-kinesiskt eller kanske bara kinesiskt?
Kapital finns och nu är två kinesiska biltillverkare förmodligen på väg in i den "svenska" bilindustrin. Uppgifter gör gällande att BAIC, Beijing Automotive Holding Corporation, kommer att bli delägare i Saab Automobile i ett partnerskap med Koenigsegg Group. Och kinesiska Geely har nu bekräftat att företaget vill ta över hela Volvo Personvagnar. Det har skapat stor oro bland den svenska fordonsindustrin. Kanske inte så mycket över att BAIC går in i Saab, men desto mer över Geelys intresse för Volvo PV. Det är i första hand underleverantörerna som är oroliga. Enligt Fordonskomponentgruppens vd Sven-Åke Berglie fruktar Volvo PV:s underleverantörer ett kinesiskt övertagande. Det finns ett stort frågetecken med kinesiskt ägande eftersom de stora tekniktunga företagen kommer att vara oerhört tveksamma innan de går in i ett projekt med ett kinesiskt företag. Det finns en rädsla för att saker och ting kopieras. Det betyder svårigheter framförallt i utvecklingsledet, säger Berglie och tillägger att minst 60 procent av all ny teknik kommer från leverantörsledet. Om man inte har en sådan kedja som fungerar går det illa. Nu finns det ju även andra spekulanter på Volvo PV och många hoppas att ägaren Ford ska välja det svenska konsortium som uttalat intresse för att ta över. Geely Automobile, vars vd nu klart uttalat att man vill ta över hela Volvo PV, startades 1986 och är Kinas första fristående personbilstillverkare. Företaget hade 2007 cirka 7 000 anställda, men det är fler idag. På programmet står främst mindre personbilar, samt motorcyklar. Beijing Automotive Holding Corporation är en av de större kinesiska biltillverkarna. Företaget startade tidigt joint venture med Jeep och Daimler-Benz. Förutom personbilar tillverkar man bland annat kommersiella fordon och jordbruksmaskiner. Men innan bläcket torkat på köpehandlingarna så vet vi inte om det kommer att bli kinesiska företag som blir nya ägare i Saab Automobile och Volvo PV. Helt klart är dock att innan året är slut kommer våra "svenska" biltillverkare att ha fått nya ägare.