23948sdkhjf

Sveriges äldsta generalagent

Den ser ut som en vanlig Volvo C30 och har samma säkerhet, komfort och utrymmen som standardbilen. Skillnaden är att den drivs på enbart el, helt utan emissioner, med en räckvidd på upp till 15 mil.

Självfallet hade åtskilliga Fordbilar redan hittat vägen till Sverige innan Ford Motor Company bildades. T-Forden, bilen som kunde bli var mans egendom, dominerade världens bilpark och den var ingalunda okänd på svenska vägar. Faktum är att samma år som den första Fordbilen nådde Europa, alltså 1904, importerades några Fordar också till Sverige. Importör var den norskfödde generalkonsuln Esben C. Gjestvang som gjorde stor succé med T-Forden. 1919 bildades Ford Motor Company A/S i Köpenhamn samtidigt som en egen monteringsfabrik uppfördes. Företaget fick hand om den totala distributionen av Fordbilar i Norden. Tre år senare, 1922, slöt sig de svenska Fordhandlarna samman i en intresseförening, Svenska Fordhandlarföreningen, som pushade för att Ford skulle upprätta en självständig generalagentur i Sverige. Den 16 maj 1924 antogs bolagsordningen i ett nytt svenskt fordbolag, och några veckor senare, närmare bestämt tisdagen den 10 Juni, kunde man läsa i Post och Inrikes tidningar att ett svenskt Fordbolag hade bildats - Ford Motor Company Aktiebolag. Det nya bolaget var ett helägt dotterbolag till Ford Motor Company, och verksamheten började i ett gammalt tullhus i Stadsgården, Stockholm med en handfull anställda. Utåt såg kanske företaget ganska blygsamt ut, men det visade sig att den inneboende kraften var enorm. Redan under det följande året, 1925, sålde det nybildade Fordbolaget inte mindre än 10 281 fordon. Det var ett rekord som skulle stå sig i 24 år. 1928 levererades den 50 000:e Forden i Sverige. Det var den för sin tid så sensationella A-modellen, som hade helt ny kaross, växelspak och många andra finesser. Den fantastiska försäljningsframgången resulterade i att man redan på hösten 1929 insåg man att man var trångbodda. Därför påbörjades arbetet med en ny anläggning vid Stockholms Frihamn. 1931 togs anläggningen i bruk och den ser idag stort sett till exteriören likadan ut som då. Då byggnaden är mycket speciell samt anses ha ett kulturhistoriskt värde är den numera K-märkt. Efter andra världskriget förändrades Fords importstrategi. Planerna resulterade i beslutet att bygga en bilfabrik i Frihamnen. Den befintliga anläggningens yta skulle mer än fördubblas. Anläggningen togs i bruk 1949, och några alldeles unika år i Svenska Fords historia påbörjades. 1993 paserade Svenska Ford 1 miljon sålda bilar sedan starten 1924. Året därpå, 1994, flyttar Ford ifrån lokalerna i Frihamnen till modernare lokaler i Sollentuna, strax norr om Stockholm. Huvudkontoret för Ford Motor Company AB ligger numera i Göteborg och har ca 40 medarbetare. Svenska Ford tillhandahåller Fords tjänster och produkter på den svenska marknaden genom drygt 80 försäljningsställen och mer än 120 serviceställen spridda över landet. Till och med augusti 2009 har Ford Motor Company AB sålt knappt 1 500 000 fordon på den svenska marknaden sedan starten för 85 år sedan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094