Det behövs mer än teknik för att minska bilarnas utsläpp
Under de senaste tjugo åren har CO2-utsläppen från personbilar och lätta nyttofordon sjunkit dramatiskt. Statistik från bilförsäljningen visar en minskning med nästan 20% sedan 1998 och liknande effektivitetsförbättringar har rapporterats för de tyngsta lastbilarna. Detta understryks ytterligare av bilsalongen i Frankfurt där elbilar och andra fordon med alternativa bränseln blivit dominerande. Det visar på bilindustrins intresse för att möta samhällets och bilägarnas krav på mer miljövänliga fordon. Inför FN:s klimatkonferens i Köpenhamn i december meddelar ACEA, de europeiska biltillverkarnas organisation, att strategin ligger fast när det gäller att ytterligare utveckla allt mer miljöanpassade fordon. Budskapet är att en dynamisk bilindustri bidrar till att driva innovation mot ännu lägre koldioxidutsläpp. Men enbart en fordonsindustri som tar fram fordon med låga utsläpp räcker inte längre om man vill nå målen på låga koldioxidutsläpp. Ny teknik kommer att fortsätta att spela en roll, särskilt i utvecklingen av sammankopplade transportnät. Men regeringarna måste nu också se till mer kostnadseffektiva sätt att pressa ner CO2. Det kan ske genom till exempel miljövänlig körning, nya skatteincitament och utvecklingen av alternativa bränslen och förnybar energi samt infrastruktur. Investeringar i väginfrastruktur och att underlätta trafikflödet kommer att behövas. Åtgärder för att stimulera efterfrågan har kommit i skarpt fokus under den ekonomiska krisen. Att ersätta äldre fordon med nya mer miljöanpassade personbilar och lastbilar är till gagn för miljön. Tretton länder har nu infört system för förnyelse av bilparken, främst genom så kallade skrotningsbidrag. Utmaningen är att genom hållbar rörlighet förflytta människor och gods över hela Europa på det mest effektiva sättet för att minska utsläppen och spara bränsle. Det innebär tillgång till de mest lämpliga transportsätten eller transportmedeln och investera i teknik, infrastruktur och ledningssystem som uppmuntrar fri rörlighet. Hållbar rörlighet handlar om att garantera att konsumenterna har verkliga valmöjligheter, men också att uppmuntra dem att välja det fordon som är mest lämpat för deras behov och utbilda dem i sparsam körning för att minska onödiga föroreningar och spara pengar. Det avgörande för en hållbar rörlighet är att utforma ett regelverk som gör att Europas bilindustri kan fortsätta ta fram nya innovationer och leverera den teknik och de fordon med låga utsläpp som krävs för en hållbar framtid.