Volvo och Polestar i STCC-finalen
De etanoldrivna Volvo C30 DRIVe-bilarna är snabbast i STCC med åtta av åtta pole position hittills och seger i sju av sexton heat. - Vi kommer att ta i maximalt och vi har både bilarna och förarna att klara det. Vi går för dubbelseger i båda heaten och för att vinna förar- och teammästerskapet, säger Christian Dahl, teamchef för Volvoteamet Polestar Racing. Ett annat mål är att ta hem ytterligare en pole position. Robert Dahlgren har tagit sju och Tommy Rustad har tagit en. - Att ta flest pole positions och flest segrar i heat ett har varit minst lika viktigt för oss. Ett av våra mål med vår C30 var att visa att vi kan utveckla världens bästa FIA Super 2000 bil med vår egen lokala organisation i Sverige. Oavsett vilken förare som lyfter på bucklan på lördag, så har vi lyckats med denna viktiga uppgift, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör för Volvo Personvagnar AB. 1. Thed Björk, Flash Engineering 89 2. Tommy Rustad, Polestar Racing 80 3. Richard Göransson, WestCoast Racing 69 4. Robin Rudholm, WestCoast Racing 69 5. Jan Nilsson, Flash Engineering 54 6. Johan Stureson, MA:GP/IPS 48 7. Mattias Andersson, MA:GP/IPS 45 8. Tomas Engström, Engström Motorsport 43 9. Robert Dahlgren, Polestar Racing38 ( Faktiska inkörda poäng: 48. Tio poäng avdragna ner till 38 genom bestraffning. Volvo Personbilar Sverige) 1. Flash Engineering 143 2. West Coast Racing 138 3. Volvo Polestar Racing 128 4. MA:GP/IPS 93 5. CMS/NFA 51 6. Engström Motorsport 43 7. Biogas.se22 Poängställning inför finalen med två heat kvar att köra. Seger i varje heat belönas med 10 poäng. Därefter fallande skala 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 poäng respektive från andra och ner till åttonde plats. Teammästerskapet utgörs av de sammanlagda poäng båda förarna kör in under en säsong. Poäng som dragits av en förare i förarmästerskapet räknas ändå in i teammästerskapet.