SBF:s osynliga arbete bär frukt
Inom bilhandel bjuder det på stor dramatik när biltillverkarnas makt över återförsäljarna förefaller att åter ökas, medan inom SBF:s område, servicemarknaden, stärks de oberoende verkstädernas och reservdelsleverantörernas möjligheter och rättigheter för att öka bilägarnas valfrihet. Förslaget som ligger framme för beslut hos EU-kommissionen i slutet av oktober, stämmer väl med den analys, både avseende bilhandel och servicemarknad, som Sveriges Bildelsgrossisters Förening gjorde efter vårens FIGIEFA-möte med industri- och näringskommissionären Günther Verheugen. – Vid detta möte var han tydlig med behovet av att skydda och stödja den europeiska fordonsindustrin främst från asiatiska biltillverkare. Samtidigt måste konkurrensen inom servicemarknaden fortsatt stimuleras för att hålla nere ägandekostnader, för att tillgodose en bra servicegrad samt för att hålla en eftermarknad öppen för fordonsindustrins underleverantörer, berättar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och svensk FIGIEFA-delegat. För den europeiska bilhandelsorganisationen CECRA är förslaget till "den framtida konkurrensrättsliga ramen för motorfordonssektorn" att beteckna som en motgång, medan för de oberoende reservdelsleverantörernas och verkstädernas europeiska branschorganisation FIGIEFA är det en framgång inte minst tack vare ett starkt och väl genomfört lobbyarbete på såväl Europanivå som nationell nivå, enligt Liljenberg. Han berättar att FIGIEFA berömmer det svenska lobbyarbetet där rätt frågor och rätt ärenden tagits upp mot marknaden, konkurrensmyndigheter och departement samt politiska beslutsfattare. – Det belyser också vikten av att vi måste agera, bedriva lobbying nationellt för att inte åter bli förpassade till baksätet av biltillverkarna, säger Liljenberg och tillägger att SBF har en bra dialog med Konkurrensverket, Näringsdepartementet, Transportstyrelse m fl myndigheter kring gruppundantagsförordningen. När det gäller konkurrensen mellan oberoende och auktoriserade reparatörer så pekar den europeiska konkurrensmyndigheten i sitt förslag på fyra specifika områden/frågor; tillgången till teknisk information, tillgång till reservdelar, missbruk av garantier och andra konkurrenshämmande utestängningseffekter. För att få detta att fungera även i framtiden föreslår kommissionen att servicemarknaden i det nya allmänna gruppundantaget för vertikala avtal kompletteras med antingen sektorspecifika riktlinjer eller en gruppundantagsförordning med särskild inriktning eller alternativt en kombination av båda. – SBF har agerat kraftfullt inom de tre inledande områdena eftersom de prioriterats i den strategi som lades för ett år sedan. Den 2 september lämnade vi in vårt slutgiltiga remissvar till Näringsdepartementet. I detta accentuerar vi ytterligare vår syn på frågorna ur ett svenskt perspektiv, berättar Christer Liljenberg. Liljenberg berättar att bildelsgrossisterna fortsatt kommer att arbeta med kampanjen R2R, Right-to-repair. Man kommer även att fortsätta sitt lobbyarbete. – För lite mer än ett år sedan bestämde vi oss för att intensifiera lobbyarbetet kring gruppundantaget. Ett tydligt bevis på vårt arbete är det förslag som ligger framme hos konkurrensdirektoratet för slutgiltigt beslut av kommissionen om drygt en månad, säger Christer Liljenberg. Han säger också att om inte SBF hade bestämt sig för att agera inom servicemarknaden, hade den oberoende sidan kunnat hamna i samma sits som märkesbilhandeln nu befinner sig i – det vill säga biltillverkarna hade återtagit herraväldet över dem. – Hade vi inte nått fram med våra budskap till departement, konkurrensmyndighet och bilägare, hade många rättigheter och möjligheter försvunnit snabbt med ett pennstreck. För en oberoende verkstad eller reservdelsleverantör hade detta pennstreck varit förödande, menar Liljenberg. SBF:s arbete sker mycket i det dolda eftersom man har begränsade resurser. Man har lagt en strategi och gjort en möjlig scenariobeskrivning som hittills fungerat väl. – Vi ska exempelvis vara stolta att vi blivit en remissinstans. Det innebär att vi finns på beslutmaktens karta, säger Liljenberg. Men det viktigast av allt är, enligt honom, att alla inom den oberoende sidan agerar tillsammans – att eventuella överträdelser av det gällande gruppundantaget rapporteras in samt att man tillsammans tittar på hur frågan/ frågorna kan drivas vidare. – Gör vi inte det – så kan konsekvenserna bli förödande för den märkesoberoende sidan samtidigt som tredje man – bilägarna får kännas vid sämre och dyrare service på grund av ett ökat monopol och risk för missbruk av detta, avslutar SBF:s ordförande Christer Liljenberg.