Lyxbilar i topp i svenska livsstilsmagasin
PR-byrån Hill & Knowlton har genomfört en ny medieanalys av produkter på redaktionell plats i svenska livsstilsmagasin. Årets analys visar att bilar och motorcyklar, trots fordonskrisen under våren 2009, ökade i antal noteringar under 2009 jämfört med högkonjunkturen 2007. – Fordonstillverkarna har under kristiden gjort ett bra arbete med att få fram sina produkter och varumärken i dessa tidningar. De tycks ha förstått vikten av att synas även i dåliga tider, säger Martin Ågren, medieanalytiker på Hill & Knowlton. Mercedes noteras totalt sett flest gånger under de tre olika åren, med fem enskilda noteringar. Därefter följer Porsche och Audi med fyra noteringar vardera. Bilmärken som Chrysler, Lexus och Cadillac samt Scott, som bland annat tillverkar motorcyklar, noteras tre gånger vardera. Därefter följer drygt 50 ytterligare varumärken med två eller en notering vardera. Av de svenska bilmärken som Volvo, Saab och Koeniggsegg, har Volvo och Koenigsegg varit mest framgångsrika, om än blygsamt, med 2 noteringar vardera. Saab noteras totalt endast en gång. Värt att notera är att av totalt 100 noterade bilar eller motorcyklar så står killtidningarna för 98 av dem. Endast 2 återfanns i en tjejtidning. I övrigt visade årets analys visar en kraftig generell minskning i antalet produkter. Fakta från undersökningen • Totalt förekom 1 764 produkter på redaktionell plats i årets analys jämfört med 3 209 produkter 2007. Samma siffra var 1790 år 2005. • Under 2009 observerades totalt 35 bilar eller motorcyklar, jämfört med 24 under 2007. 2005 noterades totalt 36 bilar eller motorcyklar. • Kläder och skönhetsprodukter utgör fortsatt majoriteten av produkterna i tjejtidningarna, och kläder och underhållning i killtidningarna.