23948sdkhjf

Många speditionsfirmor saknar kunskap om Euro 5

Nu inleder Sveriges största drivmedelsaktör OKQ8 och energibolaget E.ON, ett långsiktigt samarbete för att tillsammans bygga Sveriges största biogasnät. Med både produktion och distribution på plats förbereder man inför regeringens långsiktiga miljömål om en fossilfri fordonspark och en ökad miljöbilsmarknad.

Nu publicerar Castrol, en av världens ledande leverantörer av smörjmedel, resultatet från en undersökning som visar att ett av fem åkerier (22 procent) är helt omedvetna om de lagändringar som Euro 5 omfattar, och som trädde i kraft den 1 oktober i år. Lagändringarna i Euro 5 kräver att koleffektiviteten hos tunga lastbilar i hela Europa förbättras och att utsläppen minskas. Castrols undersökning bland åkerier i Storbritannien, Sverige och Polen visar att många är omedvetna om förändringarna, när de trädde i kraft och vilken inverkan de har på den egna verksamheten. - Trots att den allmänna medvetenheten om Euro 5 är ganska hög i hela Europa, är det oroväckande att en av fem tillfrågade fortfarande inte känner till förändringarna och vad de betyder för dem. Det är viktigt att kommersiella aktörer får grepp om hur lagstiftningen kommer att påverka deras fordon och behov av smörjmedel, säger Marc Lawn, Head of Marketing Services, på Castrol Europa och Afrika. Av de undersökta länderna finns den högsta medvetenheten hos åkerier i Polen när det gäller tidpunkterna för förändringarna och konsekvenserna av Euro 5. Där är hela 80 procent medvetna, jämfört med bara 42 procent av svenska motsvarigheter och bara 35 procent av britterna. Nästan hälften av åkeriernas chefer (44 procent) anser att förändringarna skulle få direkta konsekvenser för deras verksamhet, varav 39 procent anser att förändringarna innebär omedelbara negativa konsekvenser i form av ökade kostnader. Över två tredjedelar (67 procent) av de polska åkerierna tror att förändringarna kommer att ha en negativ inverkan på deras företag, jämfört med bara 39 procent i Sverige och 31 procent i Storbritannien. Nästan två tredjedelar (63 procent) av de tillfrågade anser att de nya bestämmelserna innebär en större press på dem att köpa nya fordon. Åkerierna ställer sig dock inte enbart negativa till lagändringen. Omkring en av tio respondenter anser att Euro 5 ger dem en konkurrensfördel och en fjärdedel av de tillfrågade anser att införandet av Euro 5 är positivt genom bland annat skattelättnader och tullfria inträden i restriktionszoner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062