Nya bilars klimatpåverkan fortsätter att minska
Skillnaderna mellan svenska kommuner är stora. De bilar som registrerades i Laholm, Överkalix och Burlöv släpper ut omkring 30 procent mer koldioxid än de nya bilarna i Lekeberg och Perstorp. - Det är glädjande att utsläppen från de nya bilarna fortsätter att minska, men de stora skillnaderna mellan kommunerna visar att det enkelt går att få ner utsläppen ännu mer. I de bästa kommunerna ligger vi under EU-snittet, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet. De nyregistrerade svenska bilarnas koldioxidutsläpp under första halvåret 2009 uppgick till 169 gram per kilometer, motsvarande 7,1 liter drivmedel per 100 kilometer. Utsläppen har minskat med drygt tre procent sedan 2008 (174 gram) och med sju procent sedan 2007 (181 gram). Statistiken baseras på EU:s sätt att mäta utsläppen, som innebär att etanol- och gasbilar antas köra på bensin. Tar man hänsyn till den samlade klimatnyttan med etanol- och gasbilar i Sverige uppgick de nya bilarnas genomsnittliga utsläpp till 155 gram per kilometer, just över EU-snittet. - Etanol- och gasbilarna bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan. Men det är viktigt att även dessa bilar är bränslesnåla och att de faktiskt körs på förnybara drivmedel. Många väljer att tanka bensin när den är billigare, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket. Allt bränslesnålare personbilar, en ökad andel förnybara drivmedel samt en minskning av trafiken innebar sammantaget att utsläppen från vägtrafiken minskade med 2 procent under den senaste 12-månadersperioden. - Det är positivt att utsläppen minskar. För att nå klimatmålen kommer det också behövas ett ändrat resbeteende och en långsiktig förändring av samhällstrukturer och infrastruktur, så att gods- och persontransporter kan effektiviseras, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson. Den minskade bränsleförbrukningen hos nya bilar första halvåret 2009 och den samtidiga utskrotningen av äldre, mer bränsletörstiga bilar, beräknas medföra att utsläppen från personbilsparken som helhet minskar med omkring 95 000 ton. Men Sverige har fortfarande EU:s mest bränsleslukande bilpark. Om hela den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål, skulle koldioxidutsläppen minska med nästan fem miljoner ton eller drygt sju procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Index över nya bilars klimatpåverkan innehåller statistik över de nya bilarna fördelade per län och kommun, juridiska och fysiska personer (uppdelat på män och kvinnor), samt information om vilken typ av bilar som köps. Fakta om de 103 203 bilar som nyregistrerades i Sverige första halvåret 2009 (siffror för helåret 2008 inom parentes) * 37,3 (40,1) procent drivs enbart med bensin och släpper i genomsnitt ut 162,7 gram koldioxid per kilometer* * 38,4 (36,0 ) procent drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 162,2 (166,6) gram koldioxid per kilometer * 22,0 (23,4) procent kan drivas med etanol och har ett utsläpp motsvarande 134,5 gram koldioxid per kilometer (med de förhållanden som rådde under första halvåret 2009) * 2,2 (0,5) procent kan drivas med fordonsgas och har ett utsläpp motsvarande 81,1 gram koldioxid per kilometer (med de förhållanden som rådde under första halvåret 2009) * 1,5 (2,6) procent var särskilt bränsleslukande bilar (över 250 gram per kilometer) * 14,3 (9,9) procent var särskilt bränslesnåla bilar (högst 120 gram per kilometer) *Utsläpp från bilar som enbart kan drivas med bensin har inte särredovisats på jämförbart sätt tidigare år. Angivna värden inkluderar elhybrider.