23948sdkhjf

Subarus nya vapen

Nya Subaru Legacy bjuder på ett vågat yttre och ett rymligt inre, något som Subaru hoppas ska göra den till Sveriges nya tjänstebilsvapen i det så populära D-segmentet.


Legacy har vuxit på alla håll och nya modellen har en rymligare och mer komfortabel kupé. Benutrymmet i baksätet har vuxit med 62 millimeter vilket gör att det inte är några problem att få plats med benen. Baksätet kan dessutom fällas bak i två steg vilket gör baksätet till rena sovkupén.


Bilens nya aggressiva utstrålning känns svårsmält till en början men växer under en dag med bilen.


Däremot känns det inte som att Subaru vårdar sitt dna särskilt väl och modellen liknar till skillnad från tidigare Legacy mycket annat som redan rullar på vägarna. Även de karäkteristiska rektangelformade backlysena är borttagna. Men som Volvos designchef Peter Horbury sa på Frankfurtsalongen; Man kan inte vara blyg om man vill synas.


Även invändigt spretar designen – kanske mest gällande mittpanelen där ett Harry Potter inspirerat typsnitt skapar förvirring till en början – ännu mer när det börjar lysa? Det Apple-klingande namnet McIntosh visar sig snart vara märket på ljudanläggningen. Det är inga problem att trivas bakom ratten men instrumenteringen hade gärna kunnat få andats mer premium.


Som vanligt utrustar Subaru sina bilar till tänderna och nya Legacy är standardutrustad med mycket som andra tillverkare tar extra betalt för. Bland nyheterna finns tillexempel regnsensor till vindrutetorkarna och elektrisk parkeringsbroms. Äkta hill-holder är en annan nyhet som gör start i backe enklare – även om den gärna kunde ha gripit in snabbare på modellen med manuell låda.


Vid introduktionen nu i helgen kommer tre motoralternativ att erbjudas. En tvåliters bensinmotor på 150 hk med endera 6-växlad manuell låda eller Lineartronic automatväxellåda. Även en 2.5-liters bensinare på 167 hk samt Subarus boxerdiesel på två liter som lämnar 150 hk och hela 350 Nm.


Motor-Magasinet har provkört 2,5 liters bensinaren med automat och boxerdiseln med manuell låda. Provkörningen ägde rum på småvägar i Roslagen där vi bland annat passerade Knutby med gasen i botten. Båda bilarna var tillräckligt tysta trots sportchassi och lågprofildäck. En förklaring är att motor och framvagn nu är upphängd i en nykonstruerad vagga. Konstruktionen minskar vibrationer och bidrar till en ännu tystare kupé.


Subaru var först i världen med sin boxerdiesel och under provkörningen bjöds det på ytterligare en världsdebut, nämligen den första kedjedrivna steglösa automatlådan, Lineartronic. Kedja i stället för rem ger snabbare respons vilket var tydligt vid omkörningar. Lådan kan även styras manuellt i sex fixerade steg via paddlar som följer med bakom ratten. Med Lineartronic är nya Legacy sex deciliter snålare per 100 km än motsvarande bil med manuell låda. Lådan erbjuds i dagsläget inte till boxerdiseln då den inte klarar av vridmomentet.


Överraskande nog är priset för en tvåliters Legacy sedan, trots sin storlek och högre grundutrustning, på öret samma som tidigare – 239.900 kronor.


Till våren kommer även Legacy med gasdrift. där motorn på 2,5 liter har blivit konverterad för fordonsgas.


Även en 2,5 GT Turboversion kommer under nästa år, då med boxerfyra på 265 hk.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063