23948sdkhjf

Nu aviseras stopp för europeiska skrotpremier

Nu har skrotningspremierna gjort sitt när det gäller bilförsäljningen i Europa. Om inte en utfasning av premierna sker, kommer bilföretagen att få det svårt nästa år. Dessutom har skrotningspremierna gjort att EU-medborgarna valt att köpa bilar istället för andra produkter, till exempel möbler. Det innebär att den totala ekonomin i EU har påverkats negativt.

Det anser den Europeiska Centralbanken ECB som i sitt nyhetsbrev för oktober nu gör tummen ned för skrotningspremierna. Inom EU är det 11 medlemsländer som infört, eller planerar att införa skrotningspremier för bilar. Utan tvekan har dessa subventioner inneburit ett lyft för bilförsäljningen, konstaterar ECB. Länder som Tyskland, Österrike och Slovakien har lyft sin bilförsäljning rejält. Men, knappast förvånande, konstaterar ECB att en kraftig ökning i år kommer att innebära minskad efterfrågan nästa år. I en intervju med Dagens Eko säger EU:s industrikommissionär Günter Verheugen att man måste ta allvarligt på skrotningspremiernas avigsidor. Det behövs en bra urfasning av skrotningsprogrammen, anser han, annars kan de bilföretag som har tjänat på skrotningspremierna i år riskera en värre kris nästa år. ECB anser att skrotningsprogrammen hejdar effektiviteten i den fria marknaden och att de kan försena en strukturomvandling av fordonsindustrin. Dagens Eko noterar att det ändå är många som uppskattar skrotningsprogrammen. Nyligen sade Italiens finansminister Tremonti att de EU-länder som har haft skrotningsprogram för bilar i år kommer fatta ett gemensamt beslut om att kanske förlänga skrotningsprogrammen under 2010. Men det tror inte Günter Verheugen på. Han säger att intresset är extremt litet för nya skrotningsprogram i EU under nästa år. De första skrotningsprogrammen infördes i december 2008, en hel del av programmen upphör i år. Vissa länder har dock aviserat att man vill fortsätta ända till september 2010. Många tror nog att skrotningspremierna bara är till för att biltillverkarna ska sälja fler bilar, men effekterna är så mycket större än så. Ökad försäljning av bilar ger också underleverantörerna mer arbete och därmed säkras också jobb. Ett aktuellt exempel är bilsäkerhetskoncernen Autoliv som redovisar, bättre än väntat, en vinst före skatt på 39,2 miljoner dollar för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med en vinst före skatt på 47,2 miljoner dollar samma kvartal i fjol. Utfallet var bättre än prognosen i juli delvis tack vare högre bilproduktion, beroende på olika statliga skrotningspremier i USA och i Europa, heter det i rapporten från Autoliv. För det fjärde kvartalet räknar Autoliv med en försäljningsökning på omkring 25 procent. Det visar att skrotningspremierna haft stor betydelse för företag som levererar till bilindustrin. Under september månad ökade bilförsäljningen i Europa med 6,3 procent, jämfört med samma månad i fjol. För årets nio första månader ligger försäljningen dock på minus 6,6 procent, visar statistiken från Acea, de europeiska biltillverkarnas organisation. Att det nu blivit en sådan fart på försäljningen hänvisar Acea bland annat till skrotningsprogrammen. Som jämförelse har bilförsäljningen i Sverige minskat med 22,7 procent under januari-september. Men så har inte heller Sverige någon skrotningspremie. Och med utspelen från Europeiska investeringsbanken och Günter Verheugen lär det väl knappast heller bli någon skrot- peng till de svenska bilköparna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126