Känd stuntman ska lyfta motorbranschens yrken
Det kommer bland annat att ske genom en ny informationsfilm och dessutom nya idéer för hur yrkestävlingarna ska utvecklas. Liksom de senaste åren ägde Skolforum rum på kryssningsfartyget M/S Cinderella under två dagar. I år fanns omkring 400 fordonslärare från hela landet på plats. Dessutom en rad branschföretag och organisationer för att informera om det senaste i branschen. Konferensprogrammet var intensivt och omfattade allt från teknikinformation till information om framtida utbildningar, nya gymnasieskolan, kompetenskrav med mera. Ett 15-tal utställare var också med. Bland föreläsarna fanns Ragnar Elwin från Opus Group som informerade om hur man ska läsa och tolka information från EOBD (European On-Board Diagnostics), det vill säga efterföljaren till OBD som bland annat kommer att kontrolleras av bilprovningen. Bengt Frick från General Motors i Trollhättan gav en initierad föreläsning om elektronik och då speciellt det nya intelligenta ljussystemet som finns på Opel Sigma och kommande Saab 9-5. Skolforum arrangeras av MYN, LYN samt TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd). Sun Maskin & Service visade på Skolforum upp en produkt som visar att framtiden redan är här. Teax:s nya OBD Log är designad för att revolutionera fordonsreparationerna. -Alla verkstäder vet vilket besvär det är när en bilägare kommer in och berättar "bilen rycker ibland när jag kör, inte ofta men ibland". När fordonsteknikern ska försöka hitta felet i verkstaden eller vid provkörning, uppkommer inte felet. Men kunden kommer garanterat tillbaka för felet finns där. Genom att plugga in OBD Loggen i bilens diagnosuttag kan kunden köra iväg. Loggen sitter i bilen och övervakar, sparar parametrar och fel. Efter ett par dagar återkommer kunden till verkstaden, loggen pluggas in i verkstadens diagnosinstrument och felen kan avläsas. Smidigare kan det inte bli, säger Lars Wedin, vd för Sun Maskin. Förutom den nya OBD Loggen visade Lars Wedin även nya diagnosinstrument från italienska Texa samt hjulinställningsutrustning från John Bean. -Vi har tagit fasta på det här med skrotningspremie som debatterats så mycket när det gäller bilar. Vi betalar en skrotningspremie på mellan 25 000 och 30 000 kronor för de som byter in sin gamla hjulinställningsutrustning mot ny dito, berättade Wedin. Många fordonsutbildningar har det svårt med ekonomin. Men det finns möjligheter att fylla på i kassan. Bo Jacobsen på Roadster Bil AB erbjuder skolor att bygga en sportbil, när bilen är klar kan den säljas med förtjänst. Och eleverna har fått lära sig allt om hur man bygger en bil. En särskild skolversion av sportbilen Westfield har tagits fram och redan har en rad skolor nappat på detta. Hittills har man mest tänkt på lossning av bultar och liknande när det gäller induktionsvärmare. Men utrustningen går att använda till så mycket mer. På Skolforum visade Anders Lilja från Autometric utrustning från HM Induction Tools. Till denna induktionsvärmare finns det ett antal verktyg som kan vändas till olika arbetsuppgifter. Det finns till exempel ett verktyg som används för att lossa vindrutor. -Man för bara induktionsvärmaren längs med rutkanterna och limmet lossnar så att det går snabbt att få loss hela rutan. Vi har också verktyg för att lossa limrester eller dekaler eller för att lossa bland annat framvagnsdetaljer, berättar Anders Lilja. Det bästa sättet för att säkerställa säkra reparationer inom bilskador är utbildning. Alignment Academy har nu en 3-stegs utbildning för fordonslärare. Kurserna startade förra året och hittills har åtta kurser genomförts med totalt 57 deltagare. Torsten Adolfsson berättade på Skolforum om verksamheten och gick även igenom nyheter på materialområdet. Stål och ultralätt stål har idag fått sällskap av nya material från komposit till så kallat gummistål. Allt som innebär nya reparationsmetoder. Bakom Alignment Academy står Car-O-Liner och Josam och man har ett samarbetsavtal med MYN (Motorbranschens Yrkesnämnder) för utbildning av fordonslärare. Trots att det står i läroplanen för fordonsutbildningen att eleverna ska lära sig om hjul och däck, sär det inte alltid så bevänt med det på skolorna. -Jag ser det som mycket viktigt att vara med här och främst informera lärarna om det viktiga med kunskap om fordonens hjul och däck, säger Thomas Nummelin, vd för Continova som fanns med på minimässan på Skolforum. Nummelin, som även är ordförande i FVU (Fordonsverkstadsutrustarna) kunde även presentera sitt företags verksamhet. Att Continova är en av landets ledande leverantörer av utrustning till däckverkstäder, känner nog de flesta till. Men det är kanske inte så många som vet att företaget även designar hela verkstäder och att man har en bred utbildningsverksamhet. Utbildning sker både i Sverige och i Tyskland, sistnämnda är Däcklagarskolan i samarbete med Stahlgruber-Tip Top. Mats Holmgren från MH Utbildning är inte bara domare i Yrkes SM och i internationella yrkestävlingar utan också specialist på bland annat elektronik. På Skolforum visade han bland annat en provbänk där alla elektriska funktioner i en bil fanns inlagda och med möjligheter att simulera fel. Det var mycket uppskattat med en mini-mässa på bildäck på konferensbåten och de deltagande fordonslärarna fick se mycket av den senaste tekniken.