Nu håller vi tummarna för Saab Automobile
I Trollhättan är man förstås glada och ser EIB-beslutet som avgörande för att affären mellan Koenigsegg och Saab Automobile ska kunna bli verklighet. Men det hela är långt ifrån klart. Först när den Europeiska kommissionen har godkänt villkoren och det finns en överenskommelse med Riksgälden kan regeringen ta ställning till lånegarantier för Saab Automobile AB:s EIB-lån, säger statssekreterare Jöran Hägglund på Näringsdepartementet. Den här processen kan i värsta fall ta ytterligare ett par månader. Man kan nog säga att svenska folket lider med Saab Automobile och de anställda som faktiskt kämpar för att överleva och få behålla sina jobb. Sällan har väl en företagsaffär engegerat så många. Men sällan har också så mycket negativ information kommit i dagen. Information som i stort är viktig för att försöka förstå vad affären kan innebära. Inte minst gäller detta det statliga engagemanget, det är ju trots allt en verklighet att i slutändan kan det bli skattebetalarna som får stå för notan. Hade det varit ett stort bilföretag som stått som köpare skulle nog ifrågasättandet inte varit så stort. Men det har onekligen varit en rad märkliga turer med Koenigseggs engagemang när det gäller styrelsemedlemar, kapitalanskaffning och inte minst syftet. Varför vill man köpa ett bilföretag som gått med gigantiska förluster år efter år? Enligt nättidningen E24, som gått igenom årsredovisningar med mera har Saab Automobile under de senaste 11 åren redovisat förluster på över 25 miljarder kronor, vilket motsvarar 6 miljoner kronor om dagen, eller över 18 000 kronor i förlust på varje tillverkad bil. Det är siffror som borde tala för sig själva. Inte desto mindre har en affärsplan tagits fram och den verkar få godkännande i instans efter instans. Ingen utanför de berörda har sett affärsplanen och därför ifrågasätts den också av både fordonsexperter och media. Håkan Matson på Dagens Industri, som får anses vara väl insatt i bilindustrin, skrev nyligen att "om affärsplanen passerar det första nålsögat (läs godkännande från EIB) måste det betyda att den innehåller kalkyler som bilvärlden inte sett förut – och att granskarna har förstått saker som vi andra förtvivlat kämpar för att begripa". Men visst hoppas vi på att det ska lösa sig till det bästa för Saab Automobile, alla inblandade viser ju en otrolig överlevnadsinstinkt. Genom åren har det ju varit många sorgliga rapporter och inte minst i Motor-Magasinet har vi skrivit många spaltmeter om företagets kamp för att överleva. I år det det till exempel 20 år sedan Saab startade en ny fabrik på Kockums-området i Malmö. En fabrik där bilar skulle byggas enligt en helt ny och kostnadseffektiv teknik. Så blev det inte, bara ett fåtal bilar byggdes och efter bara två år lades fabriken ned i besparingssyfte av ägaren GM. Nu väntar vi med spänning på fortsättningen.