23948sdkhjf

Alltid laddad

– Det finns mycket elektronik i bilen som kräver ström även när bilen står parkerad. Det ställer krav på ett välladdat batteri och kraven ökar när det blir kallt ute. Det går åt mer ström för att få komfort i bilen och man måste köra längre innan batteriet nått en temperatur där det tar emot laddning, säger Bengt Bernblad från Defa-avdelningen på KG Knutsson AB. Batteriladdaren 1204 ansluts till ett 230V-uttag via en anslutningskabel från en intagskontakt i fronten på bilen. Laddaren är EMC-godkänd och den passar även i tyngre fordon då den klarar de skakningar som blir till exempel i traktorer och entreprenadmaskiner. Utöver bättre komfort är det även miljöfördelar med ett välladdat batteri. Byggs systemet ut med motor- och kupévärmare blir motorn mer lättstartad vilket ger färre föroreningar och bränsleförbrukningen sjunker. – Laddaren känner av spänningen i batteriet. Går den ner till under 13V startar ett nytt laddförlopp automatiskt. Med elektroniskt styrd och temperaturkompenserad laddkurva förhindras överladdning. När batteriet är fulladdat går laddaren över till underhållsladdning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078